Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Duitse consumenten zijn niet geïnteresseerd in woonmodetrends

Consumenten in Duitsland zijn behoorlijk conservatief op het gebied van hun woonvoorkeuren. Dit blijkt uit een onderzoek naar het woongedrag van Duitsers.

Het onderzoek werd vorig jaar gedaan door onderzoeksinstituut TNS Emnid in opdracht van de Duitse kastenspecialist Interlübke die de uitkomsten eerder dit jaar gepresenteerd kreeg als ‘cadeautje’ voor het 75-jarig bestaan. De uitkomsten geven een aardig inkijkje hoe Duitsers wonen. Opvallend is dat er nog steeds wordt uitgegaan van strikt gescheiden ruimtes en de daarbij behorende activiteiten. Zo gebruiken ‘beter verdienenden’ vrijwel uitsluitend de slaapkamer om te slapen of om ‘intiem te zijn’. De ‘minder verdienenden’ gebruiken de slaapkamer ook om te lezen, te rusten of een gesprek te voeren.

Multifunctioneel gebruik ruimte
Net iets meer dan helft (51%) gebruikt de woonkamer alleen als woonkamer, de andere 49% doet ook nog iets anders in de woonkamer, bijvoorbeeld om te gebruiken als ‘eetkamer’. Zitmeubelen staan bij vrijwel iedereen in de woonkamer. Bij de beter verdienenden staat bij 90% een tv in de woonkamer en bij 78% een muziekinstallatie. Bij de minder bedeelden is dat respectievelijk 78% en 58%. Bij de beter gesitueerden gaat het bij meubelen vooral om de functionaliteit en dan pas de levensuur, terwijl dat bij de minder verdienenden juist andersom is. Opvallend is dat minder verdienenden meer aandacht hebben voor ‘milieuvriendelijke meubelen’ (50%) dan de meer verdienenden die slechts 31% scoren.

Geen interesse in woonmode
Volgens het onderzoek stijgt met het inkomen de ‘harmonie’ in de inrichting. Daarbij gaat het vooral om natuurkleuren en zachte tinten. Voor alle inkomensgroepen geldt dat familie en vrienden de belangrijkste referenties zijn als het gaat om informatiebronnen. De beter verdienenden gebruiken bijna 2x zo vaak internet als informatiebron als consumenten met een minder dikke portemonnee, respectievelijk 65% en 35%. Op zoek naar nieuwe zaken en interesse voor trends is ver te zoeken bij alle Duitsers; het interesseert hen vrijwel totaal niet. Slechts 4% geeft aan zich te oriënteren op woonmodetrends. ‘Voor 95% is hun eigen smaak binnen de vier wanden de maat aller dingen’, zo constateren de onderzoekers.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten