Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

2% BTW-verhoging maakt niks uit

De voorgenomen BTW-verhoging maakt heel wat los. Branchevereniging CBW-Mitex noemt het plan desastreus en denkt dat het de nekslag wordt voor veel ondernemers. Maar wat doet een aantal van die ondernemers? Gewoon lekker acties houden en bijvoorbeeld een BTW-vrij weekend houden. 

De rapen zijn gaar bij branchevereniging CBW-Mitex. ‘De politiek beweert dat de bezuinigingspijn gelijk wordt verdeeld, maar ze hebben geen idee hoezeer de zelfstandige ondernemer wordt getroffen. Het gaat je voorstellingsvermogen te boven dat een enorme groep zonder pardon 20% nettoloon inlevert’, zo stelt Jan Meerman, voorzitter van CBW-Mitex. Het citaat komt uit een persbericht dat de branchevereniging eind mei liet uitgaan als reactie op de kabinetsplannen om per 1 oktober de BTW te verhogen van 19% naar 21%.

Nekslag voor ondernemers
Die politici hebben er geen hout van begrepen, zo vindt CBW-Mitex. ‘Omdat de overheid de BTW-verhoging van 2% midden in het seizoen wil invoeren, zijn ondernemers genoodzaakt de kosten ervan voor eigen rekening te nemen. Dit levert ondernemers met een jaaromzet van vijf ton direct 2500 netto verlies op. Het totale verlies wordt nog hoger omdat consumenten gaan bezuinigen in het laatste kwartaal. Het ondernemersverlies stijgt door tot ruim zesduizend euro en dat is voor velen de nekslag.’

Kopersstaking
Hoe CBW-Mitex die cijfers berekent, doet er nu even niet toe, maar het feit dat de overheid dit allemaal zomaar doet, kan echt niet. Dat is de boodschap. Martin Liefhebber, directeur van de stichting Woonwerk en (via subsidie) gelieerd aan de  branchevereniging, kijkt iets anders tegen die belastingverhoging aan, zo laat hij begin mei weten op zijn blog van 8 mei op de site van Woonwerk. Hij snapt ‘dat er maatregelen nodig zijn’ om de economie weer gezond te maken, maar is bang dat winkeliers vóór oktober met prijsacties zullen komen in de hoop dat consumenten nog net even voor die datum gaan kopen want grote kans dat daarna een kopersstaking komt, zo suggereert Liefhebber.

Stunts
Liefhebber vindt het niet slim als ondernemers met prijsacties gaan komen en concludeert dat zulke stunts niet leiden tot vertrouwen bij de consument. En dat is volgen hem waar in geïnvesteerd moet worden: vertrouwen kweken bij de consument. Liefhebber had begin mei het al goed gezien want wat deden ondernemers in de binnenstad van Gorinchem tijdens het eerste weekend van juni? Juist, een ‘BTW-vrij’ wekend organiseren. Vol trots meldden lokale media dit bericht en dat werd door landelijke media gretig overgenomen.

Actie Gorinchem
Tja, daar ga je dan als brancheorganisatie. Spuw je in het openbaar vuur door te stellen dat een BTW-verhoging van 2% desastreus is, gaan die ondernemers zelf 19% weggeven! Ja, leuker kunnen we het niet maken, moeten ze hebben gedacht in Gorinchem. En goedkoper ook niet.
Navraag leert dat die actie van de Gorinchemse retailers niks te maken heeft met die BTW-verhogende plannen, maar dat de actie al gepland was voordat die plannen naar buiten kwamen. ‘De actie was gecommuniceerd als ‘Zeg NEE tegen BTW en was niet expliciet tegen die BTW-verhoging’, vertelt Hans van de Breevaart, verkoopmedewerker van De Gier Wonen, een van de deelnemende winkeliers aan de actie.

Opgewekt publiek
Het was een actie om consumenten lekker te maken door drie dagen lang geen BTW in rekening te brengen. Volgens Van de Breevaart leidde de actie tot aanmerkelijk meer bezoek en ook andere winkeliers reageren veelal opgetogen. Vooral modezaken zagen hun omzet stijgen, soms met een verdubbeling. Natuurlijk, een korting van bijna 20% geven is niet niks, maar binnenkort begint de opruiming en dan worden er veelal nog hogere kortingen gegeven. Zo bezien was deze actie een soort naar voren schuiven van de opruiming, maar dan met een positieve bijklank. Want, zo liet een onderneemster weten, ‘de binnenstad liep vol, de mensen waren opgewekt. De sfeer op straat was niet bedrukt, zoals ik in sommige steden ervaar.’

Onzin
Interieurzaken kregen tijdens de actie ook meer bezoek, maar over extra omzetten was men minder scheutig. Nu koop je een bloes of broek ook sneller dan een bank of bed en het gevaar dreigt dat je – als je wel extra verkoopt – toch heel wat marge weggeeft. ‘Wij deden niet mee met die onzin. Als je scherpe prijzen hanteert, kun je daar niet in meegaan, aldus een reactie van een medewerker van De Gordijnspecialist uit Gorinchem die niet meedeed met het BTW-vrije weekend.

Duitse toestanden
De actie houdt een gevaar in voor CBW-Mitex. Want hoe sterk ben je naar de politiek als je ageert tegen een belastingverhoging van 2%, terwijl je eigen achterban 19% in een keer weggeeft? Dan hebben we het nog niet over winkeliers die permanent ‘2e matras voor de halve prijs’ verkopen en woonretailers die of direct korting geven of daar meteen aan toegeven als de klant dat vraagt.
Straks krijgen we Duitse toestanden waarbij klanten niet vragen naar de prijs maar hoeveel Rabatt er gegeven wordt. Dus let maar op. Het zit er dik in dat retailers massaal voor de invoerdatum van die BTW-verhoging consumenten gaan lokken met ‘pak nu die 2% en wij doen er nog eens 2% (of 5% of 10%) bij en daardoor zelf aansturen op ineenstortende verkopen tijdens de maanden daarna.

Politici profiteren
Het gekrakeel van Jan Meerman komt zo in een ander daglicht te staan. Natuurlijk moet hij als voorman van de brancheorganisatie opkomen voor zijn achterban. Maar als die achterban kwistig met kortingen strooit dan zullen die politici in Den Haag zonder knipperen die 2% verhoging er doorheen jassen. En wie weet, pakken ze zelf nog die leuke korting mee die net voor de invoerdatum wordt gegeven.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten