Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

75-jarig Cotap blikt in de toekomst

Vloerengroothandel Cotap viert dit jaar het 75-jarig bestaan door vooruit te blikken. Meer dan 1500 detaillisten worden gefaseerd uitgenodigd om in Genemuiden te horen en te zien wat Cotap (voor hen) gaat doen.

Een aantal maandagen achter elkaar nodigt Cotap haar klanten uit om te vertellen hoe zij de toekomst ziet en hoe zij dat wil vormgeven. Onder de naam Living Tomorrow Experience geeft de groothandel aan dat zij het consumentengedrag ziet veranderen en dat daar op ingespeeld moet worden. De groothandel die met acht verschillende productgroepen, 90 personeelsleden en 26.000 m2 opslagruimte een fors marktaandeel in de vloerenmarkt voor de detailhandel in handen heeft, ontwikkelde een visie die het bedrijf verder moet leiden.

Invloed internet
Een van de onderdelen waarop Cotap inzet, is het gebruik van internet. Een nieuwe bedrijfssite, specifieke vloerenapps, microsites die dealers kunnen integreren in hun eigen site, virtuele collectiepresentaties, elektronisch orderen, online inzicht in de status van een order en e-learning modules zijn slechts een paar onderdelen die op korte of langere termijn gerealiseerd gaan worden. Rechtstreekse aflevering bij de eindklant wordt mogelijk. Private label concepten en A-merk vloer concepten kunnen naar wens worden ontwikkeld. Voor de korte termijn, denk aan begin volgend jaar, krijgen vrijwel alle collecties een beetje of zeer ruime uitbreiding waaronder tapijttegels van het eigen merk Ambiant.

Tapijtmuseum
Cotap belevert zowel de projectmarkt als de retail. Daarbij gaat het om zowel het grootwinkelbedrijf, de bouwmarkt als de zelfstandige winkelier. In aantal vormen de zelfstandige winkeliers de grootste groep en velen van hen volgden vanaf september op een maandag een uitgebreid programma bij Cotap in Genemuiden. Vast onderdeel daarin is een bezoek aan het tapijtmuseum aldaar. Daar blijkt hoe de tapijtindustrie in Genemuiden in de loop der jaren geëvolueerd is en zich steeds heeft aangepast aan de marktomstandigheden.

Daling aantal bedrijven
Een constante factor daarin is het permanent teruglopen van het aantal bedrijven. Voor de Tweede Wereldoorlog waren er 150 bedrijven actief met het produceren van biezen matten. Daarna kwamen de kokosmatten op en zakte het aantal actieve bedrijven naar 50. Rond 1970 deden tuftmachines hun intrede en werd kamerbreed tapijt een verkoophit, geproduceerd door 25 bedrijven. In 1985 beleefde tapijt een hoogtepunt en vanaf 1990 komt laminaat op dat vanaf 2010 een dalende lijn te zien geeft, vooral door de opkomst van pvc stroken. Nu zijn er nog 5 tapijt producerende bedrijven in Genemuiden en algemeen directeur Klaas Bakker verwacht dat er ‘binnen een generatie’ iets nieuws komt waardoor de verkoop van het op dit moment zeer populaire pvc zal teruglopen.

Crisis geeft kansen
Cotap (cocos tapijt), opgericht in 1940 als productiebedrijf van kokosmatten, schakelde in 1968 over naar groothandel omdat het bedrijf geen geld had om dure tuftmachines aan te schaffen. Nu laat het in binnen- en buitenland eigen collecties fabriceren en vooral de laatste jaren groeide het bedrijf, ondanks de crisis. Beter gezegd: dankzij de crisis.

Feest vieren
Volgens Bakker zit het niet zo in de aard van mensen uit Genemuiden om feest te vieren. ‘Daarom hebben wij nu 75 jaar kunnen sparen.’ En dat wordt grotendeels gespendeerd aan de klanten. De pensioengerechtigde leeftijd is het bedrijf reeds lang gepasseerd en met een groot scala aan nieuwe producten, ideeën, (online) tools en activiteiten wil Cotap deze weken duidelijk een punt maken. Of, in de woorden van commercieel directeur Hans van den Berg, ‘een stip op de horizon zetten.’
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten