Veel aandacht deze week voor de nieuwe super aardappel die geen last heeft van phytophthora, een schimmelziekte waar iedere teler bang voor is. Het is de reden waarom aardappels tijdens de groei enorm vaak worden bespoten en de naam gifpieper heeft hier zijn oorsprong. Ook veel aandacht deze week voor de nieuwe catalogus van Ikea. De 326 pagina’s tellende catalogus biedt zoals altijd een aardig inkijkje in maatschappelijke ontwikkelingen, naast natuurlijk de evoluerende interieurtrends.
Een van die ontwikkelingen is aandacht voor ‘groen’. Als we bepaalde media moeten geloven zijn hippe stadsbewoners massaal op hun balkon aan het tuinieren, geheel in lijn met de hype rond urban farming, roof gardening en ander opgeklopt groen gezwets. Maar ook gewone mensen kunnen meedoen met dat groenten kweken voor eigen gebruik en Ikea speelt daar op in.
De Zweedse retailer heeft een wandrek bedacht dat je midden in de kamer kunt plaatsen, vol kunt stouwen met planten en zo ‘verdeel je de ruimte met junglewaardige beplanting’, lees ik op pagina 69 van de nieuwe catalogus.
Ook heeft Ikea kleine houten kasjes die je op de vensterbank kunt plaatsen. Wie daar geen ruimte heeft, kan kiezen voor een andere plek en daarvoor heeft Ikea zo’n kasje met verlichting, speciaal voor jou. Op Duitstalige Ikea-sites is veel informatie te vinden over zu Hause Gemüse ziehen zodat je immer frische Kräuter und Salate tot je beschikking hebt.
Uiteraard halen de Duitsers daar een Agrarwissenschaftler bij, maar wij doen het gewoon met Albert Heijn. Die let vooral op de kleintjes. Nederlandse kinderen hebben miljoenen moestuintjes gehad waarvan het merendeel na korte tijd was weggespoeld of uitgedroogd. Logisch, want ook de meeste ouders hadden er de ballen verstand van. Nu heeft Albert Heijn wel een speciale AH Moestuintjes App, maar hoeveel ouders waren (en zijn) niet veel te druk met hun eigen Facebook pagina?
Albert Heijn verbindt specifieke voorwaarden aan gebruik van de app en stelt onder het kopje aansprakelijkheid: 'Ondanks voortdurende aandacht, zorg en waarborgen, kan Albert Heijn niet garanderen dat de app foutloos, ononderbroken en virusvrij zal functioneren.' Ik dacht even dat het te maken had met mogelijke ziektekiemen in hun zaadjes, maar het betreft hier digitale virussen.
In Den Haag krijgen 1000 kinderen van de gemeente een gratis smartphone omdat hun ouders dat niet kunnen betalen. Leuke actie van de gemeente, maar ik denk dat de kids hun mobieltje niet gaan gebruiken om te kijken hoe plantjes verzorgd moeten worden.
Het kán allemaal met die app, maar het is natuurlijk volstrekte onzin. Weten hoe je groenten moet verbouwen en plantjes moet verzorgen is niet een kwestie van kijken op een scherm, maar kijken naar het plantje en zijn omgeving. Ikea zegt dat aandacht voor het ontwerp van hun producten leidt tot een geweldig resultaat: aandacht maakt alles mooier.
Kijken naar het groen dat groeit en proefondervindelijk uitvogelen wat daarvoor de beste manier is, leidt uiteindelijk tot niet verzopen plantjes of uitgedroogde grond.
Aandacht maakt alles beter.
Aribert Guiking