Consumenten houden van webwinkelen en daardoor groeit het aantal afhaalpunten voor die online bestellingen. Voor (woon)winkeliers liggen hier kansen want zo krijgen ze mensen over de vloer in de stille winkel.
Leveranciers die hun producten afzetten via de detailhandel klagen steeds openlijker over hun klanten. De woonwinkelier zit volgens hen nog steeds te wachten op klanten die niet komen. Daarom zie je steeds meer leveranciers massaal het web op gaan. Zij tuigen hun site op, gaan adverteren in consumentenbladen, manifesteren zich op consumentenbeurzen en proberen zo met een omweg de consument naar de winkel te duwen.
Webshop
Andere leveranciers gaan aan webshops leveren want waarom zou je voor een karpet, laminaat, verlichting, bedtextiel, behang, matrassen, kasten, tafels en andere interieurproducten naar de winkel moeten als het ook online besteld kan worden? Kijk maar eens op Wehkamp.nl. Sommige leveranciers gaan nog een stapje verder en starten gewoon een eigen webshop. Soms gaat de uitlevering van de goederen nog via een dealer, maar rechtreeks leveren is geen taboe meer. ‘We doen het voor de branding en willen zo dat consumenten (ook) naar de winkel gaan’, is het argument dat de leverancier dan hanteert. Bij zo’n rechtstreekse levering heeft de retailer het nakijken.
Digitale drempel
Een aantal winkeliers begrijpt dat hun potentiële klanten zich steeds meer online oriënteren en zorgen ervoor dat ze een goede site hebben. Komen ze niet over de fysieke drempel, dan is een lage digitale drempel misschien de eerste stap om uiteindelijk wel de winkel te bezoeken. Ook zijn er winkeliers die een webshop hebben. De klant bestelt online en haalt het gewoon in de winkel op. Alerte winkeliers zien in dat afhalen wel brood en richten hun winkel daarop in.
Afhaalservicepunt
In het oktobernummer van het vakblad MIX worden een paar verf- en behangspeciaalzaken geportretteerd die op diverse manieren proberen meer klanten naar de winkel te trekken. De vestiging van de formule Thuisin in Heerhugowaard heeft een DHL-servicepunt waar mensen pakjes kunnen komen afhalen. Colors@Home Varsseveld heeft ook zo’n afhaalpunt plus een stomerijservice. Bij deze laatste winkel leidt het er toe dat er dagelijks 20 tot 25 mensen extra over de vloer komen. ‘Met het DHL-servicepunt kan ik van afgelopen jaar zo al tien personen opnoemen van wie ik weet dat ze ook spullen hebben gekocht’, verklaart eigenaar Hans Peter Molhoek.
Groeimarkt
Afhaalservicepunten zijn een groeimarkt. Postkantoren fungeren al lang zo, bezorg- en afhaaldienst Kiala werkt zelfs Europees, V&D experimenteert met afhaalservice bij La Place wegrestaurants en Albert Heijn begint binnenkort met deze service. Volgens experts is Nederland bij uitstek een land waar je prima kan webwinkelen, onder meer vanwege de goede distributiemogelijkheden.
Duimen draaien
Ondertussen zitten detaillisten in de woonbranche duimen te draaien en te wachten op klanten. Ze hebben geen webshop want dat geeft een hoop gedoe, de omzetsnelheid is toch te laag en ‘mensen willen een bank of bed voelen en daarvoor moeten ze naar de winkel’, zijn argumenten om hun eigen site te laten sloffen.
Ondertussen shopt de consument steeds meer online en gaat het daarbij ook om banken en bedden. Ik zou zeggen: woonwinkelier kom uit je bank, sta op uit bed en kijk wat je gaat doen om die webwinkelende consument te ontvangen.
Contactmoment
Een webshop? Een afhaalpunt? Het kan. Het kan zijn dat je als winkelier dan een pakje afgeeft met daarin een product dat je zelf in de winkel hebt staan. Denk aan een dekbedovertrek, een lamp, een onderhoudsmiddel, een kastje, behang of iets anders. Dat zou vreemd zijn, heel vreemd. Maar als je geen afhaalpunt zou zijn, was er helemaal niemand in de winkel geweest. Ondernemer Hans Peter Molhoek verkoopt vanwege zijn afhaalservice producten uit zijn winkel aan mensen die binnenkwamen om iets af te halen wat niet bij hem was besteld. Dat kan dus ook. Veel groter is het aantal mensen dat in ieder geval iets ziet van zijn zaak en het assortiment. En er is simpelweg een ‘contactmoment’.
Inpakken
Natuurlijk is zo’n service geen goudmijn. Je moet relatief veel doen voor weinig geld. Maar je krijgt wel mensen over de vloer. Ze komen voor een anoniem pakje, maar halen dat persoonlijk op. Het contact zal kort zijn, maar wie weet hoe het kan uitpakken. Wie weet, leidt het bij u als woonwinkelier tot nieuwe ideeën en nieuwe mogelijkheden.
Want als u niks doet en afwacht, kunt u over een poosje misschien wel inpakken. En dat is geen cadeautje.
Aribert Guiking