Een derde van de Duitse woonwinkels is wellicht verdwenen rond 2020, zo voorspelt het Duitse onderzoeksbureau ECC. Vooral de digitalisering in de branche zorgt voor veel verandering waardoor vooral de kleine zaken het loodje leggen.
De digitalisering zorgt voor grote veranderingen in de woonbranche, zo schrijft ECC Köln (E-Commerce Centre Köln) in jet rapport ‘Digitalisierung im Möbelhandel: Umwälzende Veränderungen bis 2020’. Het zou best kunnen dat (mede) als gevolg hiervan een derde van de winkels het loodje gaat leggen. Volgens prognoses gaat de online omzet stijgen tot 14 miljard euro in 2020. Retailers die willen overleven, zullen een goede ‘digitale strategie’ moeten hebben om te kunnen overleven, zo stelt ECC.
Möbelpalaste
Een sterke gerichtheid op wat consumenten willen is daarbij essentieel. Op alle momenten van het proces van oriëntering tot aan de koop (de zogeheten klantreis) zullen retailers in contact moeten staan met de consument. Daarbij is het gebruik van digitale middelen essentieel, zo informeert volgens het bureau IFH 49% van de Duitse consumenten zich online voordat zij in de winkel meubels of andere woonproducten gaan kopen.
De andere kant van het verdwijnen van veel retailers is dat in Duitsland de grote meubelzaken het relatief goed doen. Bijna wekelijks worden er grote Möbelpalaste geopend, maar verdwijnen er talloze kleinere zaken.