Opmerkelijke cijfers van de Rabobank: sinds 2004 is het aantal winkelmeters fors gestegen. Zelfs de laatste jaren is die trend niet gestopt.
Bron: Locatus
Ondanks de crisis is het aantal winkelmeters sinds 2004 fors gestegen. Dit zegt Jos Voss, sectoranalist van de Rabobank. ‘Een aantal jaar geleden zijn beslissingen genomen die nu hun weerslag hebben op de vierkante meters. Je ziet dat het nu nog steeds doorgaat. Dat is een ontwikkeling die moet stoppen’, aldus Voss.
Problemen bij bouwmarkten
Volgens Voss zal de detailhandel de komende jaren fundamentele veranderingen gaan doormaken met onder meer een periode van lage groei. Daarop wordt niet goed ingespeeld door retailer, meent de Rabo-analist. ‘Je ziet retailers momenteel fors bezuinigen op kosten, terwijl ze juist geld in personeel en technologie moeten steken.’ Ook stelt hij dat ‘vooral technologie zijn grip op de retail zal versterken’ Het is volgens hem daarom niet best dat bijvoorbeeld een derde van de franchiseorganisaties nog niet online is. Die geringe connectie met online winkelen is volgens Voss vooral in de doe-het-zelfsector zorgelijk. ‘Gamma en Karwei hebben pas onlangs hun eerste stappen met een webwinkel gezet. Veel te laat.’
Nuancering cijfers
Hoewel juist bouwmarkten er voor zorgden dat door schaalvergroting het aantal vierkante meters winkeloppervlakte toenam, is er wel een kentering zichtbaar, zo nuanceert dagblad Cobouw bovenstaande ontwikkeling. Volgens het ‘dagblad voor de bouw’ is de groei van het aantal winkelmeters in 2013 vrijwel tot stilstand gekomen. In de periode 2003 – 2008 was de gemiddelde groei per jaar ruim 10%, maar daar is weinig meer van over. ‘De schaalvergroting die op bescheiden niveau nog plaats vindt, vloeit alleen voort uit uitbreidingplannen van ondernemers’, zo stelt Cobouw.