Je huis gezellig inrichten is niet iets voor single mannen. Dat wisten wij allang, maar in Duitsland vond een onderzoeksbureau het interessant om dat nog eens precies na te pluizen.
Het Duitse marktonderzoeksbureau Research Tools onderzocht hoe een bepaalde groep mannen aankijkt tegen het inrichten van het huis. Uit het rapport Möbelmarkt-Zielgruppe Männliche Singles 2014 blijkt dat 76% daar geen plezier aan beleeft. Slechts 13% vindt trends over inrichting interessant. Dik 80% vindt het gebruik van hoogwaardig materiaal in het interieur of exclusief design gewoon bijzaken. Niks nieuws, maar nu wordt het in cijfers uitgedrukt en dan weet je als verkoper van interieurproducten meer. Want in Duitsland behoort ongeveer 10% van de bevolking tot de groep mannelijke alleenstaanden en dat zijn zo’n 7 miljoen consumenten.
Sterke positie Ikea
Nog wat gegevens uit het onderzoek. Als die mannen dan uiteindelijk toch meubels kopen, letten zij vooral op de prijs terwijl de ‘gemiddelde consument’ meer kijkt naar de combinatie merk en prijs. Mannelijke alleenstaanden kopen vooral bij Ikea. De Zweedse retailer heeft bij deze doelgroep een marktaandeel van liefst 33%. Op afstand volgen de ketens Poco en Roller.
Brühl en Bretz
Als wij kijken naar leeftijden (binnen de doelgroep mannelijke alleenstaanden) dan scoren Ikea, Mömax, Poco en XXXLutz goed in de categorie tot 30 jaar en doen onder meer Dänische Bettenlager (in Nederland bekend onder de naam Jysk) en Möbel Kraft het goed bij zestigplussers. En merken, kennen de mannen überhaupt meubelmerken? Ja, een beetje. Bij de jongeren scoort wederom Ikea goed, net als (het veel duurdere) designmerk Brühl en bij de mannen boven de zestig zijn onder meer Rolf Benz en het nogal hippe merk Bretz gekende namen.