Wie een Volkswagen diesel heeft en van plan was deze te verkopen heeft pech. Sinds de sjoemelsoftware van de Duitse autofabrikant aan alle kanten onder de motorkap weglekt, op straat ligt en gretig wordt opgepikt door de pers krijgt het begrip restwaarde ineens een andere betekenis. Dacht je een milieuvriendelijke diesel te rijden van een gerenommeerd merk, ben je nu ineens ongewild een halve milieucrimineel. Het vertrouwen in Duitse gründlichkeit en pünktlichkeit wordt zwaar geschaad en de vraag is nu of dat alleen geldt voor Volkswagen. Zusterbedrijven Audi, Skoda en Seat lijken geïnfecteerd en ook bij BMW schijnt het niet helemaal koosjer te wezen. Zitten die Duitse automakers de boel te belazeren onder het mom dat alles uitentreuren geprüft en getüvt is?
Fabrikanten vertellen sprookjes
Het lijkt er wel op. In de slipstream van de Volkswagen-ellende kwam de Stiftung Warentest, het Duitse equivalent van de Consumentenbond, met de uitslag van een matrastest. In het vorige week verschenen clubblad 'Test' worden de testresultaten van een twaalftal koudschuimmatrassen gebruikt als opwarmertje voor een verhaal over totaal 214 matrassen die de organisatie sinds 2009 aan nader onderzoek onderwierp. De conclusies zijn niet mals: veel dure matrassen krijgen hoogstens het predicaat ‘bevredigend’ en goedkope matrassen zijn vaak gewoon beter. Koop gerust een actiematras bij de Lidl of Aldi, is de aanbeveling. De Stiftung Warentest noemt de verhalen van matrasfabrikanten sprookjes en winkelverkopers kletsen een hoop onzin bij elkaar.
Spaanplaat als bedbodem
Even wat feitjes volgens de consumentenorganisatie. Een dikke matras is niet beter dan een dunne, gel is gewoon een variant op koudschuim en heeft geen meerwaarde, meerdere hardheidszones in een matras hebben nauwelijks of geen effect en een verende lattenbodem is quatsch. Een bedbodem van spaanplaat is soms zelfs beter dan zo’n lattenbodem, schrijft de Stiftung Warentest. Op de site staat een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je zelf zo’n lattenbodem maakt, gewoon van ‘starre’ latten die je voor een paar tientjes bij de bouwmarkt koopt.
Doordenkers en optimisten
Op de site stromen de reacties binnen. Sommige reageerders tonen zich verbolgen over de matrasfabrikanten die blijkbaar niet alleen lucht verkopen, maar ook een hoop onzin. Anderen leggen zich erbij neer; tja, dat wisten wij toch al, het lijkt wel de auto-industrie. Ook zijn er doordenkers en optimisten. Zij accepteren de matige kwaliteit van de vele matrassen en zien een gouden toekomst voor chiropraktikers, fysiotherapeuten en andere lichaamskneders. Tja, zo wrijven autofabrikanten die niet tot het VW-concern behoren zich waarschijnlijk in de handen; waar de een bloedt, bloeit de ander.
Onvermijdelijk ontslag
VW-topman Martin Winterkorn nam vrijwel direct ontslag nadat het motormanipulatieschandaal in de pers kwam en ongetwijfeld zullen er nog meer koppen gaan rollen. Potentiele kandidaten zullen waarschijnlijk wakker liggen over hun toekomst. Het aanschaffen van een nieuwe matras verandert daar weinig aan want die Duitse matrassen hebben een dubieuze Qualität, zo blijkt nu.
Wat nu?
Gelukkig is daar het filmpje van de Stiftung Warentest om in ieder geval zelf een lattenbodem te kunnen maken. Voor sommigen is dat toch nog lastig, zo lees ik tussen de vele reacties op de test. In het filmpje worden de maten gebruikt voor een eenpersoons matras van 90 x 200 en iemand vraagt zich af hoe hij dat nu moet doen voor zijn matras van 140 x 200. Tja, dit is hardware en geen software – hiermee valt niet te sjoemelen.
Aribert Guiking