Hoewel het weer nog niet echt meewerkt, begon afgelopen maandag officieel de lente. Winkelketen Rivièra Maison grijpt dit moment aan om te vertellen dat ze sinds kort planten verkopen. We hebben de beste en mooiste soorten opgepot en gedecoreerd en de planten in pot zien er meteen heel ‘aangekleed’ uit, zo klinkt het opgewekt. Ook de folders van de bouwmarkten en tuincentra staan deze week bol van het jonge groen en diverse supermarkten hebben levend spul in de aanbieding.
Zo bezien is het eigenlijk vreemd dat woonwinkels vrijwel nooit iets doen met planten. Ze hebben ruimte genoeg en verkopen producten voor de inrichting van het huis, maar blijkbaar horen daar geen planten bij. Evenzo makkelijk zijn er redenen te vinden waarom dat zo is: woonwinkels zijn vaak donker en daar houden planten niet van, het geeft wat gedoe, op planten verdien je weinig en –niet onbelangrijk – woonwinkels hebben een extreem lage bezoekfrequentie. Tenzij je Ikea heet. Ikea verkoopt al jaren planten.
Dode natuur, daar zijn woonwinkels goed in. Tafels en kasten zijn meestal van hout en momenteel is er een hausse aan producten van bamboe en rotan. Vlechtwerk van dit materiaal is uitermate hip en designers van naam werken samen met handige handjes in den verre. Het resulteert in producten die worden gepresenteerd met de bekende trits inspirerende reis-lokale ambachten-modern design en pr-bureaus hebben daarmee weer een verhaal om de dure producten te promoten.
Het kan goedkoper. Bij de Xenos krijg je bijna hetzelfde, maar dan als anoniem product voor een fractie van de prijs. Bij de Kwantum zijn deze week wat rotan stoelen in de aanbieding en Ikea (daar heb je ze weer) startte begin dit jaar met de verkoop van rotan meubels naar een ontwerp van Piet Hein Eek. Voor een scherpe prijs.
In woonbladen en blogs is de rotan hype een populair onderwerp, naast het levende groen. Want planten horen er even echt helemaal bij. Ook bij webshops die zeggen ‘inspiratie’ te geven, wemelt het van de groene blaadjes en cactussen. Zo’n stekelplant is zo’n beetje het ultieme groen.
Een cactus vergt nauwelijks onderhoud en dat is maar goed ook want de meeste mensen hebben geen groene vingers. De moestuinactie van Albert Heijn in 2016 leidde vooral tot verschrompelde groenteplantjes in de vensterbank.
Rivièra Maison bekijkt het groen vooral als styling element. Creatief directeur Nico Tijsen geeft via filmpjes op YouTube styling tips (zet cactussen bij elkaar op een zilveren plateau) en zelfs styling clips. Hij draaft ook op bij tuinmetamorfoses waar hij, als alle werk is gedaan, de tuin komt stylen met wat producten uit eigen huis, inclusief planten in pot.
Daar gaat het mis, zeker binnenshuis. Want planten zijn geen dode dingen. Soms gaan ze bloeien of vallen er bladeren af. Verzuipen of verdrogen ze. Of worden mensen ‘creatief’ en gaan ze planten verplaatsen waardoor deze teveel of te weinig licht krijgen. Dus verdwijnt uiteindelijk de plant uit de woonkamer. Dan gaan de mensen voor een windlicht naar Rivièra Maison en kopen daar misschien een nieuwe plant.
Tip voor RM: ga typisch mediterrane planten verkopen met zo’n touwtje of metalen plaatje eraan. Zeg dat die veel zon nodig hebben. Het gevolg: de herhalingsaankopen stijgen. Conclusie: briljant idee om als woonwinkel groene planten te gaan verkopen.
Aribert Guiking
Als woonwinkel planten verkopen, briljant idee
Gepubliceerd op 23 mrt 2017