Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Ambiente: hoe decoreer ik mijn leven?

De gisteren afgesloten beurs Ambiente maakte weer eens duidelijk dat mensen zich graag omringen met nuttige en vooral ook veel onnuttige spullen. Maar decoreren van het huis of jezelf is zo belangrijk dat veel producten buitengewoon aantrekkelijk zijn.

Veel mensen, veel kleur en heel veel verschillende producten. Zo laat de gisteren afgesloten beurs Ambiente zich het best samenvatten. Inkopers en retailers uit de hele wereld konden zich in Frankfurt oriënteren op het aanbod en de te verwachten trends op het gebied van Living, Giving en Dining zoals de beursorganisatie het immense assortimentsoverzicht probeert te structureren. Specifieke trends zijn nauwelijks te geven omdat het aanbod daarvoor te groot en vooral te divers is. Want hoe ontdek je ontwikkelingen als er ieder jaar weer designers zijn die zich met overgave storten op het ontwerpen van weer een vaas, lamp, tas, bureau of klok?

Ledverlichting
Toch zijn er, afgaande op wat juist jonge designers bedenken, wel enige grote lijnen te ontdekken. Er wordt hevig geëxperimenteerd met ledverlichting, vooral vanwege de compactheid van de lichtbronnen. Platte armaturen, buigzame armaturen en zelfs een aantal ledjes samengepakt in de vorm van een ‘ouderwetse’ gloeilamp zijn het gevolg. Of wat te denken van kledinghaken met ingebouwde ledjes? Houten armaturen of betonnen kappen zijn mini-trends.
Meubels zijn klein, licht van gewicht en daardoor mobiel. Oppervlakten hebben vaak een duidelijke structuur waarbij origami-achtige vormen terugkomen in ‘harde’ oppervlaktes van tafeltjes, krukjes, vazen, lampen en zelfs handtassen. Bij verlichting zie je ook veel opengewerkte structuren. Voelbare structuren zijn overal terug te vinden en dat varieert van wandpanelen tot  telefoonhoesjes.

Duurzaamheid
De grootste trend is aandacht voor duurzaamheid, maar eigenlijk is dat meer een grote onderstroom die overal zijn weg vindt. Soms heeft dat te maken met het materiaal (hout, bamboe, klei), soms met de productiewijze (tassen van afgedankte brandslangen, schalen van de wortels van omgekapte bomen) en soms is er een wat opgesmukt ‘groen verhaal’ bij verzonnen want duurzaamheid ligt wel lekker in de markt, zo lijkt een aantal exposanten te denken.
Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen is soms een extra verkooplabel dat aan een product wordt gehangen waarbij verwezen wordt naar een ‘lokale gemeenschap’ waar gevlochten, gesneden of getimmerd wordt om producten voor het rijke westen te produceren.

Trendkleur
Verreweg de meeste producten worden echter gewoon gemaakt omdat zij het interieur verfraaien of leuk zijn om te hebben of om weg te geven als cadeautje. Want het barst nog altijd van de vazen, windlichten, spiegels, kussens, sjaals, zeepjes en gadgets in alle soorten, maten en materialen. De kleur koper oranje werd vorig najaar door verffabrikant Akzo Nobel als trendkleur van 2015 aangemerkt en dat was op de beurs concreet onder meer te zien in lampen en draadstalen meubelen van die kleur. ‘Maar de consument pikt het nog niet op’, aldus een exposant. Anderen kijken al wat verder en denken dat goudkleur sterker gaat worden.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten