De megabeurs Ambiente biedt een overzicht van consumentengoederen rond de segmenten Giving. Living en Dining. Nuttige, leuke, bijzondere en duurzame producten in vrijwel alle vormen, kleuren, materialen en prijsklassen.
Het aanbod op de beurs (12 t/m 16 februari in Frankfurt) is gigantisch en gesplitst in de segmenten Living, Giving en Dining. Bestek, vazen, kussens, kleinmeubelen, tassen, sleutelhangers, manden, schilderijen en allerlei soorten gadgets zijn op de beursvloer te vinden. Daarbij zitten zowel nuttige of noodzakelijke producten tot puur decoratieve of funproducten. Naast luxe en dure producten voor een select publiek zijn er ook talloze goederen die bestemd zijn voor de massamarkt. Ambiente richt zich voornamelijk op woonwinkels, decoratiezaken, cadeaushops, webwinkels, lederwarenzaken, warenhuizen, zaken voor huishoudtextiel, lifestylewinkels en bloemisterijen.
Trendrondleidingen
Het grootste deel van de beurs is Dining en omvat allerlei spullen om te tafelen en te kokkerellen. Ook het onderdeel Giving omvat meerdere hallen. Want cadeautjes geven en krijgen blijft een menselijke behoefte, dus worden deze ook gekocht. Het segment Living is geconcentreerd in de hallen 8.0, 9.0 en 11.0 waarbij de laatste hal zich met name richt op design en trendy producten.
Tijdens de beurs geven studenten van de opleiding International Lifestyle Studies van de Fontys Hogeschool viermaal per dag rondleidingen over door hen opgemerkte producten, passend in een bepaalde trend.
Aandacht voor duurzame producten
De beurorganisatie geeft veel aandacht aan het begrip duurzaamheid. Daarbij kan het onder meer gaan om producten die zijn gemaakt van een herwinbare grondstof (bijvoorbeeld hout), producten die zijn gemaakt van gerecyclede materialen, producten die fair trade zijn of handgemaakte producten, in totaal zeven categorieën. Deze zijn te vinden in de Ethical Style Guide, een boekje waarin meer over de producten wordt verteld. Het is ook te downloaden van de site.
Platform voor jong talent
De beursonderdelen Talents en Next, beide in hal 11.0, geven een platform aan jonge designers en beginnende bedrijven. Het speciale onderdeel Solutions is bestemd voor geselecteerde producten die zijn gebaseerd op een slim idee en een ‘oplossing’ bieden, dus zeker geen puur decoratieve producten.
Tijdens de beurs is er een Sonderschau van producten die een Design Plus Award hebben gewonnen, een designwedstrijd waarbij de combinatie van esthetiek en functie prioriteit hebben.