Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

B2B platform koppelt merken aan retailers

Het online platforn Orderchamp geeft (kleine) merken een plek waar zij direct zaken kunnen doen met retailers. Deze hoeven daardoor geen voorraad aan te houden en de merken krijgen online en offline aandacht.
 


Retailers gaan naar beurzen en groothandels om in te kopen en zich te oriënteren op mogelijk nieuwe leveranciers/merken. Op hun beurt doen leveranciers zaken met een beperkt aantal retailers, maar zouden zij dat vaak wel willen uitbreiden, reden waarom zij op (dure) beurzen gaan staan, zo stelt Orderchamp. Vooral voor kleine en startende merken is distributie een probleem omdat ze geen groot netwerk hebben om hun producten af te zetten. Potentiële klanten bezoeken is arbeidsintensief en met het ontwikkelde platform kunnen ze toegang krijgen tot een groot aantal fysieke (en online) retailers, aldus Orderchamp.

Gebruik algoritmes
Orderchamp selecteert zelf de merken en gebruikt daarvoor allerlei data uit verschillende bronnen. Het platform zegt geen middle-of-the-road merken te willen: 'als een merk zich op Instagram goed profileert, maakt hij meer kans', zegt marketing manager Danny de Kruijk.
Ook de retailers worden uitgekozen door Orderchamp en daarbij wordt met name gekeken naar concept stores. Dat begrip moet je wel ruim want volgens De Kruijk zijn er al ruim 3.000 retailers aangesloten en dat aantal groeit volgens hem dagelijks. Door algoritmen wordt retailers een 'aanbod' gedaan welke mogelijke merken (tot nu toe 300) voor hen interessant zouden kunnen zijn.

Gratis voor retailers
Het aanbod is onderverdeeld in onder meer de categorieën Home & Living, Fashion accessoires, Beauty & health, Luggage & bags en Stationery. Merken betalen een maandelijkse bijdrage variërend van 50 euro tot 200 euro plus een percentage van de omzet. Voor retailers is het gebruik van het platform gratis. Ondanks de laagdrempeligheid probeert Orderchanp te voorkomen dat consumenten zich als retailer gaan voordoen. Volgens De Kruijk worden daarom alle winkels gecheckt alvorens zij worden toegelaten.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten