De meubelindustrie richt zich nog steeds vrijwel volledig op de detailhandel met fysieke winkels. Toch verandert dat langzaam en is dat zichtbaar op vakbeurzen waar het woord online prominenter in beeld komt.
Al jaren worden er matrassen online verkocht die rechtstreeks naar de consument gaan die de matras in een doos krijgt thuisbezorgd. De online aanbieders verzetten zich tegen de 'traditionele ingeslapen vakhandel' die nog steeds matrassen via de winkel aanbiedt waar talloze matrassen liggen tentoongesteld. Hetzelfde zie je op beurzen, maar dat beeld verandert. Zo stond op de in januari gehouden meubelbeurs IMM de Turkse bedden- en matrassenfabrikant Yatas Bedding met 'gewone' matrassen én een matras in een doos. Links op de foto hieronder staat de doos met daarin de Dream Box, op het bed ligt een uitgerold exemplaar.
Go online
In dezelfde hal liet de Italiaanse matrassenfabrikant Buoninfante weten dat zij met de tijd meegaat. Via een enorm scherm op de stand wordt de bezoeker vertelt wat deze moet doen: Go Online. De fabrikant levert een bestelling van de retailer rechtstreeks aan de eindklant (dropshipping) en maakt reclame voor een folded & rolled mattress.
Bank in een doos
Bij matrassen gebeurt die bezorging in een doos al jaren, bij meubels is het minder gebruikelijk. De Turkse fabrikant Bellona doet iets dergelijks met de Sofa in a box die prominent op de beursvloer in Keulen werd gepresenteerd tussen allerlei andere 'vaste' meubelen. De bank-in-een-doos krijg je thuisgestuurd als compact pakket en met enige simpele handelingen assembleer je hiermee de eigen bank. Die kun je desgewenst ombouwen tot bed door de rugleuning naar beneden te klappen en onder de zitting zit ook nog eens bergruimte. Door deze drie-in-een bank denkt de fabrikant een goed product te hebben voor kleinbehuisden.
Rechtstreekse levering
Precies tussen bovenstaande exposanten stond prominent in de aanlooproute naar de hallen een stand van Otto, ooit een grote Duitse postorderaar die via een papieren catalogus producten verkocht, nu een grote retailer in e-commerce met een omzet van bijna 1 miljard aan meubelen en andere woonproducten. Daarmee is het in Duitsland de grootste online speler in dit segment.
Let wel: Otto is geen producent/leverancier die de retail belevert zoals dat geldt voor bijna alle exposanten op de beurs, het is een bedrijf dat rechtstreeks de consument belevert. Het levert zelfs producten van bedrijven die zelf ook op de beurs staan. De online reus stond op de beurs met het merk Machalke, een premium merk dat jaren geleden alleen in geselecteerde winkels verkrijgbaar was, maar sinds begin 2019 alleen nog exclusief via Otto is te verkrijgen.
Toekomst: meer e-commerce
Hoewel het zichtbare aandeel van de online meubelhandel nog zeer beperkt aanwezig was op de beursvloer denkt de beursorganisatie dat dit nog sterk gaat toenemen. Tijdens de beurs was er een congres waarbij veel onderwerpen rechtstreeks verwezen naar het toenemende belang van e-commerce zoals Omnichannel transformatie, De integratie van online en offline, Internationalisering van de online business en Het gebruik van influencer marketing en social media.