Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beeldscherm vervangt verkoper op winkelvloer

Beeldschermen op de winkelvloer rukken op. Zij geven de klant productinformatie en vervangen deels de verkoper. Wellicht ontstaat er op de winkelvloer ‘een slag om het scherm’, suggereert het vakblad Mix.

Er verschijnen steeds meer beeldschermen bij dhz-ketens, bouwmarkten en ook bij zelfstandige retailers in de woonbranche. Op deze schermen vinden klanten niet alleen productinformatie, maar kunnen zij meer en meer via het beeldscherm bijvoorbeeld een bank naar wens samenstellen, een maatwerk gordijn in elkaar knutselen en soms ook direct bestellen. Zo kun je bij Praxis probleemloos digitaal een gordijn op maat maken en bestellen, terwijl voorheen de bouwmarkt alleen standaardwerk uit het vak leverde.Thuisin, 

Minder adviserend personeel
Volgens Robbert-Jan Ter Horst, managing director bij Schadébo DIY (leverancier van raamdecoratie voor de Praxis) is dit een logische ontwikkeling. ‘Het aandeel van speciaalzaken loopt terug en er is een verschuiving gaande naar grootschalige retail waar minder adviserend personeel beschikbaar is. Tevens wil de retailer minder voorraad en groeit het aandeel in maatwerk. De verkoper wil zich niet meer door allerlei (stalen)boeken moeten heen worstelen en de consument wil wel graag zien wat er allemaal kan. Dat kan allemaal met zo’n touch screen. Het voorkomt ook nog eens maken van handgeschreven bonnen wat fouten vrijwel uitsluit en sneller werkt.’

Digitale verkoop assistent
Ook franchiseorganisatie Thuisin speelt in op het gebruik van beeldschermen. Daarbij maakt Thuisin geen gebruik van een verkoopzuil in de winkel, maar is er een app geïnstalleerd op de tablet van de retailer die deze gebruikt als digitale verkoop assistent. De app heet dan ook DIVA, digitale verkoop assistent. Per productgroep (pvc vloeren, raamdecoratie, verf etc.) komt er een app als extra steun voor de verkoper.
Zoals Thuisin een digitaal instrument ontwikkelt als franchiseorganisatie, zo zijn er ook fabrikanten, leveranciers (zie Schadébo DIY) en winkelketens die eigen apps ontwikkelen om hun klant (de retailer) te helpen in het verkoopproces. Hierbij is iedere partij bezig met zijn eigen product of organisatie om ‘een eigen scherm’ in de winkel te krijgen.

Productonafhankelijk platform
Het Belgische bedrijf Dotzebra probeert dit te ondervangen en ontwikkelde een platform dat product- ,merk- en fabrikantonafhankelijk werkt. Het werd ontwikkeld met de Belgische stoffengroothandel en converter Boelaert & Moens en wie een maatwerk gordijn wil, kan op de winkelvloer ter plekke een stof uitzoeken, zelf maten invoeren en in no time hangt er een ‘eigen gemaakt’ gordijn op het scherm. Desgewenst kan ook direct via het scherm worden besteld. Het is ook mogelijk om online via de site www.jouwgordijn.nl dit allemaal te doen.

Digitaal schilderen
Woninginrichter Rhetap uit Barneveld was een van de eerste die besloot om met het systeem te gaan werken en heeft het scherm in de winkel staan, ingebouwd in een display en met gordijnstalen ernaast. Rhetap-eigenaar Herman van Rhee ziet perspectief, zo laat hij in Mix weten. ‘Het programma ziet er goed uit, werkt snel en is product- of producentonafhankelijk. Je kunt het ook gebruiken voor bijvoorbeeld vloeren en verf en zelfs voor andere gordijnleveranciers. Nu kun je, naast een realistische afbeelding van het kant en klare gordijn, ook al iedere RAL verfkleur op de muur smeren. Als daar nog meer producten bij komen, wordt het voor de klant nog interessanter.’

Strijd om het scherm
Volgens Mix zit hier een belangrijke aanwijzing voor iedereen die als leverancier van plan is om iets te gaan ontwikkelen voor de retailer want er lijkt nu sprake van wildgroei. ‘Ik wil echt niet zes van die aparte schermen in mijn winkel’, zegt retailer Van Rhee. ‘De grote vraag is nu: wie slaagt erin om ‘zijn’ scherm in de winkel te krijgen? Zoals in de bouwmarkten soms gesproken wordt om de strijd om het schap kan dit wel eens worden verbreed tot dhz-zaken en woninginrichters die zullen moeten kiezen in de strijd om het scherm’, besluit Mix.

Download hier het artikel uit Mix
 

 

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten