Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Begrip ‘smart home’ raakt langzaam ingeburgerd

Steeds meer consumenten kennen het begrip smart home. Zij zien hierbij vooral voordelen ten aanzien van energiebesparing en betere controle. Probleem is wel de privacy.



Volgens een onderzoek van onderzoeksinstituut GfK is ongeveer de helft van de Nederlanders bekend met het begrip smart home, ook wel huisautomatisering of domotica genoemd. Consumenten zien de voordelen van zo’n slim huis vooral als het gaat om controle en gemak. Met name energiebesparing scoort hoog. Smart home is nog steeds vooral een mannenzaak; van de geïnteresseerden is 58% man, 42% vrouw,

Bezorgd om privacy
Een geautomatiseerd huis mag dan gemak kunnen geven, maar mensen zijn wel bezorgd over hun privacy omdat veel apparatuur wordt aangestuurd via apps en dus in verbinding staat met het internet. Toch zijn het vooral de kosten die mensen afschrikken om te investeren in smart home mogelijkheden. Een op de drie consumenten lijkt het leuk om apparaten via de stem te besturen, maar als ze moeten kiezen, gaat een overgrote meerderheid (63%) toch voor reguliere bediening van ‘slimme’ apparaten en niet voor stemgestuurde mogelijkheden.

Internet belangrijkste informatiebron
Consumenten zoeken hun informatie over huisautomatisering vooral op internet. Beoordelingssites en informatieve sites worden hierbij hoger aangeslagen dan sites van fabrikanten en webwinkels. Als mensen iets willen aanschaffen, denken ze echter aan de fysieke winkel en in eerste instantie aan de elektronicaspeciaalzaak. Daarna volgen de installateur en de fabrikant als opties voor aanschaf.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten