Beter Bed zag de omzet over het eerste kwartaal met 5,9% dalen. Daarmee komt de netto-omzet uit op 92,7 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern vrijdag bekend maakte.
In Nederland werd de omzetdaling veroorzaakt door de zwakke orderintake tijdens de kerstperiode 2013 en in januari 2014. In Duitsland is de daling volgens Beter Bed vooral te wijten aan een verschuiving binnen de promotionele kalender van het eerste naar het tweede kwartaal. De totale omzet in Duitsland daalde het eerste kwartaal met 0,6%. De omzetten in Oostenrijk en Zwitserland ontwikkelden zich stabiel in vergelijking met het eerste kwartaal 2013. In Spanje, tijdenlang een zorgenkindje, lijkt het beter te gaan. De winkels laten na een zwakke kerst en een zwakke start in januari een duidelijk omzet-en resultaatherstel zien met een groei van 9,0% in het eerste kwartaal van 2014.
Positieve trendbreuk
Hoewel de cijfers van Beter Bed kwartaal na kwartaal een negatieve lijn laten zien, is het bedrijf voor de rest van het jaar gematigd optimistisch en spreekt het concern zelfs van een ‘positieve trendbreuk’. In de tweede helft van het jaar verwacht de onderneming, mede gesteund door het voorzichtige herstel van de markten in Nederland en Spanje, een positief effect te zien te nemen maatregelen.
Duitsland ontdekt boxspring
Zo zullen de formules in alle landen de komende maanden promotioneel en qua positionering verder worden aangescherpt. Daarbij ligt de focus op verhoging van het aantal bezoekers, hogere conversie en een hoger bonbedrag. Ook zal worden ingezet op het verder verhogen van de klanttevredenheid. Detail over Duitsland: Daar daalt de matrassenmarkt licht, maar de test met de verkoop van boxsprings verloopt positief. Dat laatste is in lijn met geluiden die andere aanbiers laten horen; Duitsers 'otdekken' de boxspring.