Beter Bed leed in 2018 een verlies van 23,3 miljoen euro, vooral veroorzaakt door een sterke omzetdaling in de Duitssprekende landen. In de Benelux steeg de omzet met 4,9 procent.
De omzet Beter Bed liep vorig jaar terug met drie procent tot 396,3 miljoen euro, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarcijfers. Vorig jaar was er nog een winst van 9,5 miljoen euro. Het verlies komt vooral door de slechte prestaties van keten Matratzen Concord in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarom werden er daar 150 winkels gesloten. Oorzaken zijn volgens Beter Bed de toenemende populariteit van boxsprings, de toename van online verkopen en one fits all matrassen die in Duitsland een behoorlijk marktaandeel hebben verworven. Beter Bed heeft op die ontwikkelingen volgens topman John Kruijssen niet goed op gereageerd en eerder gaf hij al toe dat het concern had 'lopen slapen.'
Benelux omzetstijging
In Zweden werd geïnvesteerd om het in 2016 overgenomen Sängjätten te laten groeien tot een keten met landelijke dekking. In de Benelux ging het goed en steeg de omzet met 4,9 procent. Ook groeide het marktaandeel.
Als ander lichtpunt wordt dochterbedrijf DBC aangehaald dat een 100 procent recyclebare matras op de markt bracht. Ook nieuw bij DBC was de introductie van de Wave, een all fits all matras, in navolging van de vele matrassen start ups die met name op de Duitse markt succesvol zijn.
Claim BASF
Opvallend tussen de jaarcijfers is de claim die Beter Bed begin dit jaar neerlegde bij chemieconcern BASF. In 2017 ging daar wat mis met de productie van grondstoffen voor het maken van polyurethaan, een belangrijk onderdeel voor de matrassen van Beter Bed. Door het 'gifschandaal' kwam er veel negatieve publiciteit en kreeg de complete matrassenmarkt in Duitsland een fikse knauw. Beter Bed stelt BASF hiervoor medeverantwoordelijk en legde begin dit jaar een verzoek tot compensatie neer bij het bedrijf. Daarover is nog geen uitsluitsel.
Aandacht voor slapen bij consument
Voor de toekomst toont Beter Bed zich positief. De reorganisatie zal zijn vruchten gaan afwerpen en er is bij consumenten een toegenomen positieve aandacht voor slapen en de gevolgen daarvan voor de gezondheid, zo wordt opgemerkt.