Ondanks de coronabeperkingen noteerde Beter Bed in 2021 een hogere omzet waarbij verhoudingsgewijs vooral het online kanaal sterk groeide. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de bedden- en matrassenretailer.
Nieuwe slogan van Beter Bed.
Ondanks een lockdown op de (belangrijke) Nederlandse markt in het begin en aan het eind van het jaar was 2021 voor Beter Bed een succesvol jaar. De omzet steeg met 5,3% naar 214,2 miljoen euro en de nettowinst klom van 7,9 miljoen naar 13,9 miljoen euro. De online omzet groeide met 56% en was goed voor 23,4% van de totale omzet. In 2020 was dat nog 15,5%. Tegen 2025 moet de online omzet minstens 25% van de totale omzet uitmaken. De positieve resultaten hebben als gevolg dat er weer eens dividend kan worden uitgekeerd aan de aandeelhouders: 15 eurocent per aandeel.
Aandacht voor online activiteiten
Afgelopen jaar opende een 'experience store' in Groningen en met de daar opgedane ervaringen worden ook de andere winkels op termijn opgefrist. De winkel wordt gebruikt als testcentrum waarbij het verzamelen van data een belangrijke doelstelling is. Het past in de strategie van Beter Bed waarin digitalisering en online activiteiten extra aandacht krijgen. Zo werd er een distributiecentrum geopend voor afhandeling van de online bestellingen, is de website aangepast, zijn er talloze online trainingsmodules ontwikkeld en is er speciaal digitaal team opgezet om alle plannen handen en voeten te geven.
Toekomstverwachting
Afgelopen jaar werd het verhuurconcept Leazzzy gelanceerd waarbij je voor een vast bedrag per maand en boxspring kunt huren; Take it eazzzy. Dat blijkt volgens Beter Bed aan te slaan en aan het concept zullen diverse producten en diensten worden toegevoegd. Voor dit jaar wordt onder meer gestuurd op strikt kostenbeheer, mede vanwege huidige verstoringen in de toeleveringsketen. Ook de gestegen grondstoffenprijzen en het moeilijk kunnen verkrijgen van personeel zijn punten van aandacht.
Grote ambities
Voor de verdere toekomst zijn er grote ambities: Beter Bed moet een geliefde werkgever worden, een merk waar je voor kiest én er zal in de communicatie meer bewustzijn worden gecreeerd voor slapen. De titel van het jaarverslag wijst daar op; Sleep better, live better.