Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs Ambiente biedt aandacht aan duurzaamheid

De in februari 2016 te houden beurs Ambiente besteedt veel aandacht aan duurzaamheid. Onder de noemer Ethical Lifestyle biedt de organisatie een breed platform voor duurzame producten en duurzaam producerende exposanten.

Op Ambiente (12 t/m 16 februari in Frankfurt) wil de beursorganisatie duidelijk maken dat zij inspeelt op het toenemende bewustzijn bij consumenten dat zij hebben ten aanzien van het begrip duurzaamheid. Om dit te benadrukken heeft de Messe Frankfurt gezocht naar exposanten die producten leveren met een combinatie van design, functionaliteit en verantwoordelijkheid voor de omgeving. Exposanten die hieraan voldoen zijn op de beurs te herkennen aan een groen label op de stand. Dit Ethical Style label moet de beursbezoeker een makkelijk herkenbaar beeld geven. Tijdens de beurs is er een speciale brochure verkrijgbaar met informatie over alle exposanten met zo’n groen label. Eind deze maand is deze brochure ook te downloaden van de site.

 

 

Zeven categorieën
Het begrip duurzaamheid is een breed begrip en kan zich onder meer richten op het product zelf, de productiewijze of de impact die het heeft op de omgeving. De beursorganisatie onderscheidt een zevental categorieën.
-Eco-Friendly Materials. Producten die zijn gemaakt van ‘omgevingsvriendelijke’ materialen. Denk aan hernieuwbare ruwe materialen met een lage milieu-impact in hun levenscyclus en producten die gecertificeerd zijn als organisch.
-Eco-Optimised Production. Productieprocessen die beperkt gebruik maken van specifieke hulpbronnen zoals energie en water.
-Fair & Social Production. Producten die worden gemaakt onder sociaal verantwoorde of fair trade condities en die de sociale of culturele ontwikkeling in de producerende landen promoten.
-Re-/Upcycling Design. Producten waarvan het basismateriaal bestemd is voor recycling of nieuwe producten die gemaakt zijn van gebruikt of niet meer bruikbaar afvalmateriaal.
-Handmade Manufacturing. Handgemaakte producten waarbij veel tijd en moeite is gestoken in het maken daarvan.
- Sustainable Innovation. Producten die door hun innovatieve impact (proces, materiaal, oplossing) er voor zorgen dat bepaalde bronnen beschermd worden. Denk aan het gebruik van de hoeveelheid ruwe materialen, water of energie.
- Lifecycle Design Concept. Producten die bewust gemaakt zijn om lang mee te gaan, functioneel en makkelijk te repareren zijn. Ook producten die een hoge mate van vakmanschap vereisen en die een voor consumenten duidelijk te maken lifecycle hebben, vallen in deze categorie.

Drie beurssegmenten
Het Ethical Style label geldt voor exposanten in de drie segmenten waarin de beurs is onderverdeeld; Living, Dining en Giving.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten