Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs Ambiente reflecteert maatschappelijke ontwikkelingen

Het aanbod van Ambiente is te omvangrijk om duidelijke trends uit te destilleren. Toch geeft de beurs een aardig beeld hoe mensen hun keuken, woonkamer, tuin en andere ruimtes ‘aankleden’.


Groen als trendkleur, kleine meubels en compacte opbergoplossingen.

Vooral van afstand bekeken geeft de beurs Ambiente in Frankfurt een aardig beeld van trends. Daarbij gaat het niet om het zoveelste ontwerp van een flesopener, houten schaal, handtas of geinig lampje, maar om verschuivingen in smaak en consumentengedrag. Mogelijke trends zijn op productniveau nauwelijks aan te wijzen - daarvoor is het aanbod op de beurs veel te groot en te divers – maar de veranderingen zijn meer een weerspiegeling van bredere trends en ontwikkelingen.



Kleiner wonen
Harde cijfers over de verschuivingen in de grootte van het woonoppervlak zijn er niet, maar er lijkt een tendens gaande naar verkleining daarvan, ingegeven door wereldwijde demografische ontwikkelingen zoals trek naar de steden en het daar zoeken van geschikte woonruimte. Die is daar niet al te groot en zo zie je kleinere meubels en compacte opbergoplossingen. Dat uit zich onder meer in kleine kastjes en planken aan de muur.

Hightech en handwerk
Kookprogramma’s op tv en de hype van ambachtelijkheid die een langlopende trend gaat worden zorgt voor een stroom van koopspullen waarbij high tech en handwerk samengaan. Dus luxe keukenmachines en een keur aan ‘keukenbestek’ waarmee de gemiddelde burger zich chefkok mag wanen. Op de beurs wemelde het van bakvormen, handige keukenhulpjes en producten om zelf je voedsel te ‘produceren’. Op het kleinste productniveau betekent dat de zoveelste design kurketrekker en kunstif vormgegeven kaasschaaf tot stands vol goedkope plastic meuk.


(High)tech en handwerk gaan samen bij het bakken.

Ambachtelijk koken en bakken
Koffie drinken in allerlei variaties en op allerlei manieren is inmiddels gemeengoed en nu is thee aan de beurt. Er is een groot assortiment potten om uit te schenken en een nog groter arsenaal kopjes om uit te drinken. De thee zelf kan zwart of groen, maar ook wit of een andere kleur is geen probleem. Zelf bierbrouwen is hip en de kant-en-klaar pakketten waren op de beurs verkrijgbaar. Het bakken van koekjes, taarten, brood en nog veel meer lekkernijen leidt tot complete winkelconcepten die bezoekers zo konden aanschaffen om de eigen zaak om te toveren tot hippe winkel voor ‘ambachtelijk’ kook- en bakgenot voor de consument in eigen huis.


Hout, bamboe, kurk
Wat betreft het ‘wonen’ (in beurstaal het segment Living) is er een duidelijke trend naar vele gebruik van hout, bamboe en vlechtwerk. Dat laatste geldt voor manden, lampen een ook meubels. Kurk wordt gebruikt voor van alles: schalen, onderzetters, compacte krikjes, listen en ook in dunne lagen voor tassen, dassen, wandtegels en zelfs als meubelbekleding. Draadwerk van metaal is zichtbaar in manden, lampen en onderstellen van tafels. Sloophout lijkt ineens verdwenen, maar hout in alle kleuren, soortenmaten en toepassingen is alom aanwezig.

Vilt is in
Kussens zijn zo’n beetje de meest voorkomende accessoires en evolueren uiterlijk vooral mee in de populaire kleuren waarbij groen en opvallend veel geel het meest naar voren komen. Vilt is uitermate populair en wordt projectmatig ingezet als oplossing voor akoestische problemen in kantoren in de vorm van scheidingswanden, wandtegels, lampen en bekleding van kleine werkunits. Bij de consument zie je vilt bij poefjes, petten, paashazen en heel veel andere producten.

Duurzaamheid
Het thema duurzaamheid kreeg ook dit keer aandacht van de organisatie via het label Ethical Style. Hiertoe waren producten geselecteerd die duurzaam zijn geproduceerd, van gerecycled materiaal zijn gemaakt, van natuurlijke oorsprong zijn, onder fairtrade vallen of 'maatschappelijk verantwoord' zijn. de rimte interpreaatie geeft aan dat het nog een beetje zoeken is naar het juiste 'etiket' voor deze producten. Uitdrukkelijk liet de beursorganisatie weten dat het eigen verzonnen label Ethical Style geen keurmerk is.

Nederland ‘partnerland’ in 2018
Vandaag is de laatste dag van de beurs. Volgend jaar krijgt Ambiente een sterk Nederlands accent. Nederland is in 2018 namelijk ‘partnerland’ en zo’n land wordt tijdens de beurs extra in het zonnetje gezet.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten