Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs Destination Design schot in de roos

De gisteren begonnen beurs Destination: Design kent een uitstekende start met opmerkelijk veel Duitse gasten. Zo'n veertig merken uit het hogere segment tonen hun nieuwste producten op een evenement dat wordt gehouden vanwege het niet doorgaan van de imm in Keulen.

 

Opvallend veel Duits bezoek in Eindhoven.

Hoewel de beurs in Eindhoven plaatsvindt lijkt het alsof je in Duitsland bent; pal voor de entree staan vrijwel uitsluitend auto's met een Duits kenteken. Het is de entree van het Klokgebouw, bij velen bekend als belangrijke locatie tijdens de Dutch Design Week. Binnen wordt de beurs Destination Design gehouden, een initiatief van de Nederlandse meubelbedrijven Leolux en Label Vandenberg die vanwege het niet doorgaan van de imm – die min of meer op dit tijdstip zou worden gehouden – er voor hebben gezorgd dat zo'n veertig bedrijven uit het hogere segment zich gezamenlijk presenteren aan hun retailers. Want begin januari is toch een vast moment om nieuwe modellen en collecties te presenteren.

 

Gezamenlijke stand van Atelier Artiforte, Gelderland, Spectrum, Rietveld Originals onder de paraplu van RSGA Design.

Veel Duits bezoek
De beurs beleefde in maart 2022 zijn première, ook toen omdat de imm in januari was gecanceld, en was vooral een Nederlands onderonsje van bescheiden formaat. Krap een jaar later is het aanbod gegroeid, inclusief een tiental Duitse merken plus wat Zwitsers. Voeg daarbij dat Duitse winkels op zondag zijn gesloten en dat Eindhoven gunstig is gelegen en je hebt een verklaring voor de stoet BMW's, Porsches en Audi's voor de deur.

 

 

Relaxte sfeer
Binnen staan redelijk uniforme stands, overzichtelijk ingedeeld, gescheiden door gordijnen. Standhouders presenteren hun nieuwe modellen, maar er is geen druk van ik-heb-maar-even-tijd-voor-je zoals dat op een grote beurs vaak voorkomt. De sfeer is relaxed, zowel standhouders als hun klanten hebben in de coronajaren 2020 en 2021 prima gedraaid en meerdere standhouders geven aan dat ook het afgelopen jaar goed of zelfs prima was. Vanwege inflatie, duurdere grondstoffen, materialen en vervoer moesten ook prijzen van de meubels (en andere producten) omhoog, maar in het hogere segment blijken de consumenten daar niet zo mee te zitten, zo valt bij menig standhouder te beluisteren. Wellicht vandaar die relaxte sfeer?

 

Stand Leolux.

Pop up beurs
De meeste standhouders zouden normaliter op de imm in Keulen hebben gestaan, maar nu die is doorgeschoven naar juni blijkt de pop up beurs een prima alternatief. Hans Filippini, mede-initiator van het driedaagse evenement is de eerste om dit meteen te relativeren. 'Ik ben geen beursorganisator, maar meubelverkoper. Ik had liever in Keulen gestaan, maar dat ging dus niet door. Juni is de slechtste maand die je kunt hebben, daar zit de winkelier niet op te wachten. Maar ja, de Duitse industrie wilde niet in januari.'

Kast KR van Castelijn.

Bezoek van/aan imm
Die verklaring blijkt te kloppen, valt op te maken uit woorden van Dick Spierenburg. Spierenburg, van huis uit ontwerper en binnenhuisarchitect, al jaren aan de imm verbonden als creative director en een half jaar geleden door de Koelnmesse naar voren geschoven als man die samen met beursmanager Bernd Sanden de imm moet vormgeven. Beide mannen lopen op Destination Design rond om rond te kijken en om te polsen hoe de standhouders tegen de imm aankijken.

De beurs Destination Design is vandaag en morgen nog te bezoeken.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten