Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs Heimtextil viert 50e verjaardag

Heimtextil viert in januari 2020 de vijftigste editie. Voor een beurs die sterk te maken heeft met woonmode en de daaraan gekoppelde verandering in kleuren en stijlen een mooi moment om terug te blikken in woord en beeld.
 


In 1971 wordt in Frankfurt de eerste editie van Heimtxtil gehouden, Internationale Fachmesse für Heimtextilien, Bodenbelag und Haustextilien. Vanaf 1984 heet de beurs gewoon Heimtextil en in 1993 komt er een slogan bij die in het Engels wordt gecommuniceerd. Ook verschijnt dan het woord 'trends' op de aankondigingen en die trends zullen op de beursvloer in de jaren daarna een steeds prominentere rol krijgen.

Bruin en oranje
De aankondigingen van de beurs reflecteren de kleuren die belangrijk zijn in het interieur en het tempo waarin de woonmode verandert. De eerste jaren hebben bruin en oranje de overhand, in de jaren tachtig komt er letterlijk en figuurlijk meer kleur en als in de jaren negentig er 'trends' blijken te bestaan, zie je het (kleur)beeld steeds sneller veranderen.

Digitalisering
Na de eeuwwisseling groeit internet explosief en verschijnen er steeds meer digitale camera's op de beursvloer. Als daarna smartphones worden uitgerust met een camera drijft dat exposanten tot wanhoop; ondanks bordjes met No pictures op de stands wordt er steeds meer gefotografeerd en worden dessins 'gepikt'. Vooral doordat 'Chinezen' steeds vaker de weg naar Frankfurt weten te vinden en zij het woord copyright interpreteren als right to copy blijken unieke dessins al snel niet meer uniek.

Uitbouw website
Ook de beursorganisatie doet haar voordeel met de digitalisering. Via de website kun je tickets reserveren en hoef je niet meer in de rij te staan bij de kassa om een kaartje te kopen. Dat moest jarenlang gebeuren met D-Mark, maar vanaf 2002 kan dat in euro's omdat een paar dagen eerder op 1 januari van dat jaar de Europese eenheidsmunt is ingevoerd.
Ook kan je de site gebruiken om informatie over standhouders te vinden en zijn er directe koppelingen met social media waarmee content van beursorganisatie, exposanten, bezoekers en anderen direct beschikbaar is. Het gevolg is een lawine van beelden, kleuren, materialen en producten die zijn te linken aan de beurs.
 


Festiviteiten
Om terug te blikken en feest te vieren vanwege het 50-jarig bestaan zijn er diverse activiteiten tijdens de beurs. Er zullen in hal 9.0 vier kamers worden ingericht met meubelen, stoffering en kleuren volgens de woonmode van de afgelopen 50 jaar. Daarbij komt een bijpassend 'café'. Op 8 januari is er een groot feest voor exposanten en bezoekers. Er is een film gemaakt waarin wordt teruggeblikt op 50 jaar Heimtextil, klik hier voor een kort voorproefje.

Meer informatie: www.heimtextil.messefrankfurt.com

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten