Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs omarmt blogsters

Op de komende internationale meubelbeurs IMM in Keulen krijgen twee blogsters de mogelijkheid om zich te profileren met een eigen ‘stand’. Op uitnodiging van de beursorganisatie mogen een Amerikaanse en een Nederlandse blogster een bepaalde ruimte naar eigen inzicht inrichten. De Amerikaanse was in 2013 ook al van de partij toen ze een belangrijke spreekster was tijdens de bijeenkomst Social Media & Blogging meets Interior Design. In feite gaat het in 2017 ook weer hierom; maak gebruik van bloggers die online kletsen over je beurs, dus over het segment dat zich bezig houdt met design. Want die 83% waar de rest van de beurs mee wordt gevuld, da’s niet interessant om over te bloggen.

Design is hot, er wordt al jaren eindeloos en oeverloos over geschreven door de ‘officiële’ pers en designwijsneuzen, maar bloggers weten een groter publiek te bereiken en je bent als beursorganisatie gek als je daar geen gebruik van maakt. Bloggers, veelal actief met de combinatie interieur & lifestyle, zijn zelden of nooit kritisch en schrijven over dingen die ze mooi, leuk en fijn vinden. In de slipstream hiervan zijn ze vaak extreem commercieel dus als ‘opdrachtgever’ - in dit geval de IMM - weet je zeker dat de dames voor jou gaan scoren.

Scoren met hun positieve verhaaltjes en scoren vanwege hun bereik want de dames (bijna altijd zijn bloggers in bovenstaande interessegebieden vrouwen) posten hun berichten op alle social media. Holly Becker, de Amerikaanse blogster in Keulen, heeft 76.945 volgers op Twitter, 81.900 volgers op Instagram en 186.973 mensen zeggen via Facebook dat ze haar leuk vinden. Er zijn in Nederland landelijke kranten die zulke cijfers niet halen, laat staan dat vakbladen tot zoiets zouden kunnen komen.

Het inzetten van bloggers is niet nieuw. Messe Frankfurt doet het onder meer voor de beurzen Tendence, Ambiente en Christmasworld. De organisatie vraagt bloggers om op de beurs leuke producten te ‘spotten’ die ze vervolgens op Instagram zetten waarna iedere dag het populairste product naar boven komt drijven. Promotie voor de beurs, de exposant en natuurlijk de blogster zelf want ieder bericht wordt over alle social media gesproeid. Ook andere beurzen ‘ontdekken’ langzamerhand bloggers.

Webshops zoals Fonq, Flinders en Giimmi en in Duitsland Monoqi en Westwing zetten bloggers in om hun site op te leuken en te voorzien van extra informatie. Ook hier zijn het altijd informatieve en vooral positieve berichten en is er nooit sprake van kritische noten zoals bij de officiële pers het geval is, of zou moeten zijn.

Reken maar dat binnen een paar jaar alle (interieur)beurzen, groot en klein, blogsters aan zich zullen binden. Die vinden het leuk om hun hobby een boost te geven en zorgen zelf voor de verspreiding van hun schrijfwerk. Tip voor allen: begin meteen met filmpjes, die vreten de mensen nog makkelijker dan al dat geschrijf. Kijk naar Enzo Knol, het puberale leeghoofd dat met nietszeggende filmpjes op You Tube miljoenen kijkers trekt. Dat zijn nu vooral kinderen en pre-pubers, maar ook die worden groot.

Als dat maar niet overslaat naar ‘interieur & design’.
Ik hou mijn hart vast.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten