Aanstaande zaterdag begint in Frankfurt Tendence, beurs voor de inkoop van accessoires, gadgets en cadeauartikelen en sterk gericht op het najaar. De ‘herfst’beurs wordt vanaf 2017 eind juni gehouden.
Tendence profileert als consumentengoederenbeurs voor het jaar en dan specifiek de periode rond de kerstdagen. De beurs biedt een gigantisch aanbod van (woon)accessoires, gadgets, cadeauartikelen, specifieke kerstproducten en deels producten voor het voorjaar. Er is een onderverdeling in een tweetal segmenten: Living en Giving. De meeste producten zijn voor gebruik binnenshuis, een klein gedeelte juist voor gebruik buiten. Verreweg het grootste deel van de exposanten richt zich op de retail, een aantal kiest (ook) voor de projectmarkt.
Design en ‘groen’
Hoewel het aanbod voornamelijk is gericht op het middensegment is een ook aandacht voor specifiek design dat meestal wat hoger geprijsd is. Vast onderdeel van de beurs is Next, een platform voor jonge designers en kleine (door)startende bedrijven. Bedrijven die ‘groene’ producten aan bieden (van gerecycled of natuurlijk materiaal, milieuvriendelijk geproduceerd) zijn op de beurs zichtbaar met een groen of bruin blaadje. Hun gegevens zijn te vinden in de Ethical Style Guide, een boekje dat tijdens de beurs beschikbaar is.
Beurs verschuift naar juni
Door allerlei omstandigheden is de omvang en aandacht voor de beurs wat teruggelopen en Messe Frankfurt probeert deze beweging te stoppen. Naast het bewust verkleinen van de beurs (het segment Dining werd geschrapt) en het toevoegen van nieuwe elementen is de verschuiving van tijdstip van de beurs de grootste verandering. Het betekent dat de komende editie voor het laatst in augustus/september wordt gehouden. Volgend jaar vindt de beurs eind juni plaats. Dit is een beter moment omdat er dan meer tijd is om producten te kunnen maken en uitleveren voor het najaar, voor de retail de belangrijkste periode.
Meer informatie: www.tendence.messefrankfurt.com