Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurs Tendence: warm, rustig en aanpassing formule

Vandaag is de laatste dag van Tendence. De beurs had last van de hitte en matig bezoek, maar dat had soms toch positieve een uitwerking. Voor komend jaar gaat de beurs volledig op de schop.

Net als vorig jaar was het in Frankfurt tijdens Tendence (van 30 juni t/m vandaag) warm tot zeer warm. Of dat invloed heeft gehad op het aantal bezoekers blijft afwachten (de officiële cijfers zijn er nog niet) maar duidelijk is wel dat ook dit jaar weer minder mensen de beurs in Frankfurt bezochten. Het is in lijn met de al jaren dalende trend en de vraag die sommige standhouders zich stelden is: hoe lang kan dit nog doorgaan en ben ik er volgende keer nog wel bij? Dat is de negatieve uitleg.

Minder bezoekers, meer tijd
De positieve uitleg die sommige standhouders er aan gaven was: minder bezoekers, dus meer tijd voor  de mensen die wel kwamen. Ook lijkt het er op dat de meeste standhouders het naar voren schuiven van de beurs (van eind augustus naar eind juni) als positief ervaren. Dit is met name gedaan om de aanbieders die zich richten op grote volume inkopers te plezieren; deze willen graag vroeg hun orders plaatsen om er zeker van te zijn dat zij op tijd hun producten binnen hebben. Het gaat dan om producten voor voorjaar en zomer 2019.

Najaar 2018, voorjaar 2019
De andere categorie exposanten richt zich op de traditionele (kleinere) retailers. Zij gebruiken Tendence als platform voor producten voor dit najaar en met name de kerstperiode. Gezien het aanbod op de beurs is dit segment afkalvend. Hoewel de beursorganisatie Tendence 'verkoopt' als beurs voor twee seizoenen (najaar 2018, voorjaar 2019) lijkt het erop dat de focus verschuift naar het laatste. Dit zijn veelal exposanten met grote stands waarbij Nederlandse bedrijven een stevige rol vervullen. Toch zien deze – hoewel ze zich richten op tuincentra, warenhuizen en ketens – niet graag die kleinere klanten (die dus niet hun klanten zijn) vertrekken. Want dat zou leiden tot nog minder bezoek.

Andere indeling in 2019
Wellicht is dat de reden waarom Messe Frankfurt de beurs voor komend jaar volledig op de kop zet. Niet het aanbod en de daarbij behorende exposanten zijn de leidende factor, maar de bezoekers. Deze zijn door de beursorganisatie verdeeld in vijf categorieën: urban, adventure, cosy, earth en modern. Daarbij behoren bepaalde levensstijlen. Exposanten zullen hun producten clusteren presenteren naar doelgroepen, levensstijlen en 'hgandelsvormen', zo stelt de beursorganisatie.

Focus op bezoeker
Deels was de verschuiving naar focus op de bezoeker (en dan met name de kleinere retailer) dit jaar al zichtbaar. Met seminars, voordrachten, workshops en kleine fair-in-fair onderdelen konden bezoekers kiezen uit een aanbod dat verder ging dat het afstappen op de stands van de exposanten. Dat varieerde van slecht bezoek aan het nieuwe beursonderdeel Tendence-Impulse tot zeer goed bezochte lezingen als onderdeel van Tendence Academy.

Meer informatie: www.tendence.messefrankfurt.com

Naschrift: in een afsluitend persbericht laat Messe Frankfurt weten dat Tendence 'ongeveer 20.000' bezoekers trok, een plus van 5%.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten