Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurscentrum De Woonindustrie: wat gaat het worden?

Beurscentrum HTC in Nieuwegein ondergaat momenteel een verbouwing. Medio september zal de najaarsbeurs moeten laten zien wat achter deze metamorfose schuil gaat.

Over een dikke maand gaan de deuren open van de Woonindustrie in Nieuwegein. Het voormalige beurscomplex Home Trade Center (HTC) heeft dan een nieuwe naam, een nieuwe look, een aantal nieuwe exposanten en wellicht ook een nieuw geluid. Hoe dat klinkt, weet ik niet, maar in mei hoorde ik de prelude en daar schrok ik van. Directeur Anne-Marie Burger vertelde toen aan de uitgenodigde pers wat er tot dan was gebeurd in het centrum en wat er nog stond te gebeuren.

Marketing taal
Zij hield een presentatie en begon met het tonen van het nieuwe logo. ‘We hebben gekozen voor een nieuw brandicoon,’ begon Burger. Daarna volgde uitleg over een splitsing van b to b activiteiten wat zou resulteren in meer exposure, meer service en meer traffic. De marketday zou blijven bestaan en er komen meer events. Dat zal worden gecommuniceerd met inzet van social media en online advertising. Ik dacht dat ik in Londen zat, maar het bleek Nieuwegein. Maar wel in het Home Trade Center, gelukkig. Toch leek het er op dat de directeur was geïnfecteerd door de marketing taal van eigenaar/exploitant CBRE, wat door de telefoon klinkt als Zie Bie Aàr Eeh.

Nieuwe contracten
Na die persbijeenkomst volgde een bijeenkomst met zittende exposanten. Hen werd duidelijk gemaakt dat er slechts eenmaal per jaar een beurs zou komen en wel in het najaar. Daarop volgde massief protest en werd staande de bijeenkomst het ‘voorstel’ ingetrokken. Nieuwe contracten zouden moeten worden getekend voor drie jaar en ook dat viel niet goed. Na wat heen en weer gepraat werd die tijdsduur gehalveerd. Zo waren er meerdere zaken waar exposanten grote moeite mee hadden en dat kreeg ik luid en duidelijk van hen te horen, in de voor de retail erbarmelijk slechte maand mei.

Designmerken
Maar zo rond de zomervakantie waren al heel wat plooien gladgestreken en volgde zelfs een lijst met namen van nieuwe toetreders. Dat zag er veelbelovend uit met daarbij diverse merken die in het hogere middensegment zitten, iets wat tot nu toe grotendeels ontbrak in het beurscentrum. Deze week blijkt dat er zelfs een paar nieuwe standhouders bijkomen die je tot de categorie ‘design’ mag rekenen en dat is opvallend. Is dat upgrading van het centrum of een teken dat die designmerken een stapje naar ‘beneden’ moeten doen? Of beide? Ook zag ik
de naam van een beddenfabrikant uit België. Benieuwd of er nog meer internationale namen bijkomen en of er nog meer beddenmannen en matrassenjongens de weg naar Nieuwegein gaan maken. Want die zijn de laatste jaren vrijwel volledig verdwenen en het dreigt nu toch vooral een meubelbeurs te worden.

Hard werken
Momenteel is half Nederland met vakantie en is de andere helft aan het terugkomen. Over zes weken is de najaarsbeurs nieuwe-stijl net afgelopen en in die tussenliggende periode zal er nog heel wat moeten gebeuren. Exposanten zullen er alles aan doen om de beurs tot een succes te maken. De beursorganisatie zal alles uit de kast moeten trekken om traffic te krijgen, of dat nu gaat via social media, online advertising of direct mail.

Retailer of consument
Ondanks alle veranderingen blijft de retailer de belangrijkste bezoekersgroep. Zullen de winkeliers komen en willen zij zich herkennen in de nieuwe opzet? Durven zij in te kopen na een (wederom) niet geweldig eerste halfjaar? De bal ligt bij hen.
Maar het spel wordt in feite bepaald door de  bezoekersgroep die nadrukkelijk wordt aangemoedigd het centrum te bezoeken; ‘de consument’. Of die gaat komen en hoe deze de komende weken bewerkt gaat worden, is de vraag. Geen onbelangrijke vraag want veel duidelijker dan voorheen wil het HTC, sorry – De Woonindustrie, de consument binnen de poorten halen. Tot nu toe heb ik daar weinig pogingen van gezien, maar dat kan aan mijn lenzen liggen. Die moeten namelijk vervangen worden.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten