Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beurscrommunicatie

Aanstaande zondag begint in Culemborg in het ETC de najaarsbeurs. Vorig jaar werd dat gecommuniceerd onder het motto ‘Meet the masters of Interior’, maar nu zijn het blijkbaar gewoon vakdagen, zo lees ik op de site. Een paar kilometer verder is in Beusichem het eerste deel van najaarsbeurs al achter de rug en aanstaande maandag begint in Nieuwegein in De Woonindustrie ook de najaarsbeurs. Die schijnt nu vooral een VAKbeurs te zijn nadat het vorig jaar de vakdagen waren. Ondertussen zie ik op de site van De Woonindustrie in eerste instantie prominent een uitnodiging staan voor een WOONEVENT dat op 19 en 20 september wordt gehouden. Dat blijkt voor consumenten te zijn, niet voor vakmensen. Het komt allemaal wat warrig over, hoe zit dat?

Consuvakbezoeker
Wie niets weet van de achtergronden van bovengenoemde drie beurzen en afgaat op de informatie die de laatste weken is uitgestuurd of op de sites wordt vermeld, snapt er waarschijnlijk geen ene hout van. Van het ETC werd vanuit de beursorganisatie niets vernomen, maar duidelijk was dat van 13 t/m 15 september de najaarsbeurs werd gehouden waarbij op de eerste dag (zondag) ook consumenten welkom zijn, sinds jaar en dag gebruikelijk. Dat blijkt echter niet zo te zijn want de zondag is afgevallen en de beurs is alleen op maandag en dinsdag geopend en alleen voor vakbezoekers. Op 11 oktober is de Najaarsbeurs Consumentendag. Althans, dat meldt de site.

Popie-jopie
In Beusichem wordt de beurs traditiegetrouw gespreid over een paar dagen. Afgelopen maandag en dinsdag was de eerste helft, een week later op dezelfde dagen de tweede helft. Voorafgaand ontving ik een nieuwsbrief waarin op popie-jopie wijze een paar exposanten worden geportretteerd en gepoogd wordt een ‘tipje van de sluier’ op te lichten over de aankomende beurs. Om de strekking van de berichten te begrijpen moet je op de hoogte zijn van namen van exposanten, hun vrouwen, eigendomsverhoudingen, stofsoorten en andere bijna intieme informatie. Allemaal aardig geschreven, maar of ik daar als potentieel bezoeker wijzer van wordt?

Vakdagbeursbezoekerevent
In Nieuwegein is het qua publiciteit de laatste weken opvallend druk. Alleen vraag ik mij af waarom je in previews over nieuwtjes driemaal eenzelfde bedrijf laat opdraven of irrelevante informatie verspreid waar je als mogelijk beursbezoeker niets aan hebt. De keuze om consumenten ruim baan te geven op de beursvloer en dan toch weer niet, weerspiegelt zich in de berichten. Vorig jaar werd besloten het woord ‘beurs’ te schrappen en werden het vakdagen. Nu zijn het VAKdagen (dus niet toegankelijk voor consumenten), maar volgens de site is het toch een vakbeurs. Hoewel de site in eerste instantie in hoofdletters knalt dat je naar het WOONEVENT moet komen, een week na de beurs, gericht op de consument. Ook in de berichten op Facebook haalt De Woonindustrie berichten voor consumenten en vakbezoekers door elkaar.

De toverfee
Natuurlijk, dit is allemaal geneuzel op de vierkante centimeter en irrelevant geschrijf. Punt is wel dat ook exposanten klagen over de gebrekkige informatie van De Woonindustrie. Maar er is hoop. Misschien wordt al die verwarring teniet gedaan door een van de exposanten, de HuizenFee. Die zwaait een paar keer met haar stokje en ineens is alles helder.
Dat wil ik meemaken.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten