Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Beursgang matrassen startup Casper wordt lastig verhaal

De Amerikaanse matrassen startup Casper wil naar de beurs in New York, maar moet zijn waardering sterk verlagen waardoor de gewenste aandelenkoers al voor de beursgang keldert.
 


Matrassenmerk Casper Sleep wil graag een beursnotering om geld op te halen voor verdere groei en moet daarvoor een kijkje in de financiĆ«le keuken geven. Dat is niet zo positief want de jaarcijfers over 2019 zijn slecht: over de eerste negen maanden steeg de omzet weliswaar een beetje tot 312 miljoen dollar, maar het verlies van 67 miljoen dollar dollar drukt de toekomstverwachtingen. Het bedrijf moest de te verwachten beurskoers van 17 tot 19 dollar per aandeel verlagen tot 12 tot 13 dollar. Het impliceert dat de waarde van Casper moest worden bijgesteld van 768 miljoen dollar naar 476 miljoen dollar. Eerder werd er een waardering van 1,1 miljard aan de startup toegekend.

'Officieel een ramp'
De sterk wisselende cijfers wijzen nu allemaal naar beneden en in diverse Amerikaanse media wordt hardop de vraag gesteld of de investeerders in het bedrijf de komende maanden nog lekker kunnen slapen na een investering van 300 miljoen die tot nu in Casper is gestoken. CNN liet gisteren weten dat de geplande beursgang van de startup 'officieel een ramp' kan worden genoemd.

Thuisbezorging in doos
Casper werd in 2014 opgericht en wist een investering van 2 miljoen dollar binnen te slepen, een bedrag dat nu lachwekkend lijkt. Casper was een van de eerste startups die matrassen online aanbood en deze thuis in een doos (bed-in-a-box) liet bezorgen. De matras was 'geschikt voor iedereen', slechts in een uitvoering beschikbaar en je kan het product thuis uitproberen en wanneer het niet bevalt gratis retourneren.

Groei concurrentie
Het concept bleek makkelijk te kopieren en binnen een paar jaar startten tientallen bedrijven met dezelfde formule. Ondertussen breidde Casper het assortiment uit met onder meer dekbedden, lakens, kussens, bedframes en verlichting, is het inmiddels afgestapt van het one fits all principe en er zijn nu drie verschillende matrassen beschikbaar. Ook zocht het bedrijf toenadering tot de fysieke retail en zijn Casper producten in de Verenigde Staten in zo'n 2.000 winkels te verkrijgen. Ook probeert het bedrijf zichzelf te rebranden van matrassenleverancier naar slaap- en wellnessbedrijf.

Eve Sleep
Casper is in Europa beperkt actief en beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De problemen van Casper zijn niet uniek en bijvoorbeeld het Engelse Eve Sleep, een beursgenoteerd bedrijf, heeft soortgelijke problemen. Het ondervindt hevige concurrentie, kan de voorspelde vooruitgang niet waarmaken waardoor de beurskoers sterk is gezakt en stabiel laag blijft. Uitzondering op de perikelen rond matrassen startups lijkt het Duitse Emma dat denkt dit jaar 'operationele winst' te kunnen gaan bijschrijven.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten