Volgende week wordt de beurs Tendence gehouden met een overdaad aan nuttige en ook veel onnodige producten. Toch koopt iedereen ze.
Op Tendence (24 – 27 juni in Frankfurt) vindt de bezoeker een groot aanbod van nuttige, mooie en geinige producten. Grote en kleine woonaccessoires, cadeauartikelen, sieraden en van alles voor op tafel en in de keuken. Denk daarbij aan spiegels, drinkbekers, shawls, prullenmanden, kussens, snijplanken, pepermolens, horloges, schilderijen, kurketrekkers, zeepbakjes, smartphonehouders, spaarvarkens en veel spullen om zelf te bakken en te brouwen.
Nuttige en onnuttige producten
Sommige producten zijn nuttig, andere totaal niet. Toch worden ze massaal gekocht, niet alleen door beursbezoekers die een winkel hebben, maar ook door hun klanten, consumenten. Iedereen heeft een prullenmand en servies nodig. Iedereen koopt ook wel eens een cadeautje om weg te geven of ontvangt zelf iets. Vaak is dat cadeau een zeer persoonlijk iets, zowel voor de gever als voor de ontvanger.
De waarde(ring) van cadeautjes
Cadeautjes zijn een soort ruilmiddel; ik krijg wat van jou en ik krijg - wellicht veel later - van jou wat terug. De inhoud kan belangrijk zijn, maar misschien is de verpakking nog belangrijker. Het cadeautje past bij de gebeurtenis (geboorte, verjaardag, huwelijk) en de prijs moet ‘passen’ bij gever en ontvanger. Het zijn allemaal subtiele zaken waarachter codes verborgen gaan die onder meer te maken hebben met sociale conventies.
Magazine met achtergronden
Net voor de beurs verschijnt er van Messe Frankfurt een ‘pop-up magazine’ (ook digitaal beschikbaar) met achtergrondinformatie over het geven van cadeaus. Ook in het magazine een artikel over concept stores, de hernieuwde aandacht voor vinyl platen en vulpennen en aandacht voor ‘het buiten leven’.
Er komen steeds meer producten om de tuin te verfraaien waardoor de neiging om dat te doen toeneemt. Dat geldt ook voor mensen met een balkon. Kleinere woonruimtes in steden leiden tot meer aandacht voor de (groene) buitenruimte en het telen van je eigen groenten neemt toe.
Eyeopener
Deze ontwikkelingen worden geschetst zonder direct te verwijzen naar de exposanten van de beurs. Het fysieke en digitale magazine (dat overigens anders is vormgegeven) zijn hiermee een verademing ten opzichte van de vele (vak)bladen die zich richten op de bezoekersgropen van Tendence en zich bijna uitsluitend op individuele producten richten. Verfrissend om al die mooie, handige en vaak ook volstrekt onnodige producten eens anders te bekijken.
Meer informatie: www.tendence.messefrankfurt.com