Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Bijverkopen meer dan bijverdienste voor retailer

Extra producten opnemen in het assortiment levert veel retailers extra omzet op, zo concludeert Messe Frankfurt na onderzoek. Vooral meubelzaken hebben dat al lang in de gaten.

Additionele producten in het assortiment opnemen kan succes opleveren en wordt door steeds meer retailers gedaan. Anders gezegd: bijverkopen kunnen geld opleveren en daarom doen winkeliers dat. Messe Frankfurt liet een onderzoeksbureau uitzoeken hoe dat nu precies zit bij retailers (in Duitsland) en daaruit rolden een aantal conclusies die wellicht ook voor Nederland gelden. Voor alle duidelijkheid: de beursorganisatie in Frankfurt liet dit onderzoek mede doen omdat zij beurzen organiseert (Ambiente een Tendence) waarbij het vooral gaat om producten die door retailers vaak worden verkocht als ‘bijproducten’.

Rol meubelzaken
Bijproducten zijn bijvoorbeeld decoratieve accessoires voor in huis, huishoudtextiel (karpetten, kussens, plaids) en verlichting. Algemeen gesproken is de verkoop van dergelijke producten door retailers de laatste tien jaar behoorlijk toegenomen en hebben meubelzaken al vanaf 2000 goed in de gaten gehad dat producten als verlichting, accessoires, schilderijen, posters en lijsten behoorlijk wat extra omzet kunnen geven. Aan de andere kant is de groei van deze bijverkoop bij meubelzaken de laatste jaren relatief gering.

Hoge omzet
Extra omzet is de belangrijkste reden om bijproducten te verkopen. Andere redenen zijn het versterken van de kantenbinding en het trekken van nieuwe klanten. Opvallend is de relatie tussen vloeroppervlakte en omzet. Volgens de respondenten in het onderzoek nemen de producten uit het ‘extra assortiment’ 20% van de ruimte in beslag, maar zorgen zij voor 27% van de omzet. Het wordt niet expliciet genoemd, maar dit zou een verklaring kunnen zijn waarom de grote Möbelpalaste in Duitsland vaak veel ruimte schenken aan enorme eilanden met accessoires, vaak gesitueerd op de begane grond. 30% van de meubelzaken geeft aan dat zij in de toekomst meer bijproducten gaan verkopen, terwijl 12% denkt dat het minder zal worden. Beurzen zijn met afstand de belangrijkste bron om zich te oriënteren op dergelijke producten, op afstand gevolgd door vakbladen.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten