Bouwmarktketen Karwei heeft sinds deze week een 'inspiratieblog' dat via de site is te raadplegen. Op het blog de voorspelbare mix van informatie over trends, tips en veel plaatjes, alles uiteraard voor inspiratie, de onmisbare vitamine voor velen. Daarnaast diverse berichten en filmpjes over de vorige week gehouden vt wonen & design beurs (de voormalige Woonbeurs) gemaakt door een viertal blogsters. Die vertellen wat zij op de stand van Karwei en anderen hebben gezien en doen daar op persoonlijke wijze verslag van. Uiteraard was het spannend, leuk en stijlvol en waarschijnlijk ook heel erg gezellig.
Hoog feel good gehalte
Wat dat betreft weet je bij interieurblogs zeker dat de zon schijnt; het product is uniek, de sfeer bijzonder, de uitstraling geweldig en de afwerking precies goed. Maakt niet uit of het om een bank, bed of kast gaat, een vaas, tafeltje, plaid, bureaulamp, ingerichte kamer, houten vloer, gordijnstof of vloerkleed; het product of de ruimte heeft altijd een positieve lading. Vrijwel alle blogs worden geschreven door meisjes, c.q. vrouwen en die schrijven op wat ze zien, voelen en misschien zelfs denken. Onbevangen, onbevooroordeeld en zonder enige kennis van zaken. Naïviteit en spontaniteit vechten om voorrang en het feel good gehalte druipt van het scherm.
Graag opsturen a.u.b.
Hoewel, soms zijn de dames uiterst gewiekst en lopen zij te pronken met andermans veren om die genadeloos in de reet van de leverancier van het desbetreffende product te steken want zij willen dat ook wel. Gratis natuurlijk. De foto alleen is te weinig, het is letterlijk een absolute must have.
Of het gaat andersom, dat zie je vaak bij food of fashion blogs; ik krijg een leuk bloesje toegestuurd? Dan maak ik een selfie en vertel dat ie gewéldig is. Of uit de doos met toegestuurde lekkernijen maak ik wat lekkers, zet de foto op Instagram en ik ben verzekerd van de volgende doos. Fashion, food en furniture gaan vaak samen in een blog want kletsen over meubels kan leuk zijn, maar je wilt er natuurlijk wel wat voor terug hebben en een bank wordt niet zo makkelijk toegestuurd.
Makkelijk verteerbaar
Al dat geschreven gekir wordt vaak enorm gewaardeerd door volgers en ook door fabrikanten. Dus komen er uitnodigingen voor bedrijfsbezoeken of beurzen en soms wordt je dan zelfs gevraagd om over die beurs te bloggen zoals de 'Karwei-dames'. Zij mochten als eersten bloggen op de site van Karwei.
Alle teksten worden gelardeerd met enorm veel foto’s en die zijn vaak verrassend goed. Ook zijn er blogs die meer bieden dan oppervlakkig gekwetter. Soms lees je uitgewogen uitspraken, gebaseerd op ervaring en getuigend van inzicht in mens en materie. Maar, moeilijk wordt het nooit want het is allemaal fast food. Wel in een light versie want het moet makkelijk verteerbaar zijn.
Karwei als woonwinkel
Zoals de webwinkeliers Fonq, Wehkamp en Flinders al langer gebruik maken van bloggers, gaat Karwei als fysieke winkelier dat nu dus ook doen. Ik ben benieuwd, want als de tendens van de laatste jaren doorzet zou de bouwmarkt een behoorlijke concurrent kunnen worden van gevestigde woonwinkels zoals Leen Bakker en Kwantum. Misschien ook nog wel van andere woonzaken. Zo'n blog kan er bij helpen om dat te realiseren.
Afname invloed blogs
Het is echter wel zaak om bij te blijven want in de Verenigde Staten zijn interieurblogs al op hun retour. Daar worden filmpjes (vlogs) steeds belangrijker en verdwijnt tekst naar de achtergrond. Ook de economische aantrekkelijkheid van blogs voor adverteerders neemt af. Wat dat betreft hebben de bouwmarkt blogsters nog een hoop werk te doen. Een heel karwei.
Aribert Guiking