Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Bol.com valt door de (honden)mand met verkeerde informatie

Mensen die iets online willen kopen, oriënteren zich vaak via Bol.com, ook als ze ergens anders wat kopen. Blijkbaar hebben zij vertrouwen in de informatie die Bol.com biedt. Dat blijkt soms niet terecht.
 


Bol.com is uitgegroeid van relatief eenvoudige site met een beperkt assortiment naar een marktplaats waarop talloze andere partijen (merken, fabrikanten, retailers) hun waren aanprijzen en verkopen. Van airfryers tot zwembaden en van koelkasten tot kinderhorloges, bij Bol.com is van alles te koop. Voor Bol.com zelf, maar ook voor andere verkopende partijen is het zaak om op te vallen in dat enorme aanbod en daarom moet er goede content worden aangeleverd.

Bol.com als informatiebron
Primair gaat het om goede productomschrijvingen, maar ook extra content is welkom. Want hoe beter je vindbaar bent, hoe hoger je in de rankings staat en hoe beter de informatie, hoe hoger de kans dat mensen kiezen voor jouw product.
Maar kijken betekent nog geen kopen. Sterker nog, het blijkt dat veel mensen Bol.com gebruiken als plek om zich te oriënteren en ergens anders hun aanschaf doen. Marketingbureau Mediaxplain concludeert uit recent onderzoek dat 51% van de Nederlanders weleens via Bol.com informatie opzoekt over een bepaald product en het vervolgens in een fysieke winkel koopt. Zelfs mensen die nooit wat bij het platform kochten

Meer dan aankoopkanaal
Ook mensen die nog nooit iets bij Bol.com kochten, vertonen dit gedrag; één op de vier gebruikt het platform om zich te oriënteren voor een offline aankoop. Dit geeft aan dat Bol.com als grote marktplaats meer dan alleen een aankoopkanaal is.
 



Hondenriemen
Puur bij toeval blijkt dat Bol.com niet geheel waarmaakt wat zij zelf propageert, zoals zorgen voor goede content. Bij het maken van een bericht voor deze site over Habitat (winkelketen-habitat-in-de-etalage) werd ik gisteren door een medewerkster van Loods 5 erop gewezen dat 'Bol.com producten van Habitat verkoopt'. Habitat is een woonwinkelketen, maar wie bij Google de zoekterm 'Bol.com habitat' intikt, krijgt zes pagina's hondenriemen en halsbanden te zien, zie de bovenste afbeelding. Hoe kan dat?
Habitat blijkt ook de naam te zijn van producten voor honden en katten en Habitatshop.nl verkoopt niet alleen via de eigen webshop, maar ook via Bol.com. Boven iedere pagina staat wel het logo van woonwinkelketen Habitat plus een korte beschrijving van het woonmerk, zie hierboven. Ook staat er in vette letters overal Wooninspiratie.
 

Thermostaat en radiator
Van de 139 items die vallen onder 'wooninspiratie' betreft het 135 halsbanden en riemen. Daarnaast een tweetal thermostaten en een radiator, alle voor gebruik in een terrarium. Deze zijn van Habistat, een Engelse fabrikant van producten voor reptielen. Wie klikt voor meer informatie ziet bij de korte productomschrijving de woorden Reptiel / Kunststof en de logo's van woonwinkelketen Habitat en de Nederlandse dierenwebwinkel Habitat. Uiteraard staat bovenaan de pagina nog steeds Wooninspiratie.

 


Tafellamp
Van die 139 items blijkt welgeteld 1 product inderdaad van het woonmerk Habitat te zijn. Het is de lamp Ribbon, een tafellamp van staal die volgens de omschrijving een 'klassieker' is. De lamp wordt aangeboden door KrisCo e-commerce, een Belgische overstockhandel in dvd's, boeken, speelgoed, games en andere consumptiegoederen.
 


Terrarium
Wat gebeurt er als wij rechtstreeks op Bol.com de zoekterm 'Habitat' intikken? Het eerste artikel blijkt een terrarium, de ideale habitat (sic!) voor een reptiel in gevangenschap. Het betreft Terrarium set Habitat Kit, 'de ideale set voor de beginnende terrarium liefhebber', geleverd door dierenwinkel Pets Place. Het tweede product is een onderbak voor de habitat gerbil-/hamsterkooi. Afijn, nog 10.337 artikelen te gaan dus dat hebben wij maar zo gelaten. Bovenaan blijft staan dat het om Wooninspiratie gaat. Plus natuurlijk het logo van woonwinkel Habitat, een gestileerd huisje met een hartje erin.

Vervolgonderzoek
Wie zich bij Bol.com wil oriënteren en goede informatie zoekt, zij dus gewaarschuwd. Ik ben benieuwd naar de cijfers van een volgend onderzoek van Marketingbureau Mediaxplain naar Nederlanders en hun koopgedrag op marktplaatsen.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten