De site Cafedeco is een combinatie van stijladviseur, informatiekanaal en webshop, maar wil vooral een platform zijn waar aanbieders van interieurproducten, adviseurs en consumenten elkaar vinden.
Cafedeco is de zoveelste site met informatie en inspiratie, maar zegt wat extra’s te geven. ‘Bijna alle andere sites duwen inspiratie en wij willen het bereikbaar maken’, zegt Anne de Jongh, een van de oprichters van de site.’ Het belangrijkste verschil is dat je bij de meeste sites niet kunt zien waar je iets kunt kopen. Je ziet een mooi plaatje met producten, maar je moet zelf maar uitzoeken waar het te koop is. Wij maken dat bereikbaar.’
Stijl bepalen
Cafedeco geeft een aantal functies en biedt de bezoeker daartoe een aantal mogelijkheden. Om niet te verdwalen in het grote aanbod moet je eerst (via de zogenaamde stylematcher) je stijl bepalen, als je dat nog niet weet. Na een achttal foto’s van diverse interieurs (te beantwoorden met ja of nee) rolt je voorkeur eruit. Vervolgens klik je op de gewenste ruimte (woonkamer, keuken, slaapkamer etc.) en krijg je als resultaat een groot aantal ingerichte ruimtes te zien. Direct daarnaast staat beknopte informatie over de productie die op de foto zijn te zien.
Direct (verkoop)informatie
Bij de (meeste) getoonde producten staan icoontjes waar je op kunt klikken en krijg je meteen de naam van de fabrikant en de prijs van het product te zien, plus de winkels waar het verkrijgbaar is. Dat kan zowel een online als offline winkel zijn. Klik je hierop dan kom je direct op de site van de desbetreffende winkel en kun je eventueel bestellen. De meeste vragen die tot nu toe zijn gesteld gaan uit van een foto; ik heb deze stoeltjes gekocht en wil ze opknappen, wie heeft tips.
Advies krijgen of geven
Je kunt ook kiezen voor ‘advies’. Daarbij kun je een vraag stellen die wordt beantwoord door specialisten. Dat kan een merk, winkelier, styliste of blogger zijn, maar je kunt ook jezelf opgeven als adviseur. Ook is er een forum waar je vragen kunt stellen. De meeste vragen tot nu toe gaan uit van een bijgevoegde foto: Waar kan ik deze stoel kopen, Hoe heet dit kastje, wie heeft tips om dit te stylen, Hoe knap ik deze stoelen op? De bedoeling is dat dit uitgroeit tot een community waarbij vraag en aanbod in zowel materiële als immateriële zin aan bod komen. Je kunt dus informatie krijgen over producten (en deze kopen) en tips krijgen of geven.
Gratis deelname
Bij de site hebben zich tot nu toe enige tientallen merken aangesloten. Ook winkeliers, stylisten, bloggers en anderen kunnen zich opgeven als ‘specialist’ en zich daarmee online profileren. Deelname is in eerste instantie voor iedereen gratis. Hoe dit in de toekomst gaat worden is nog onduidelijk.
Relevante informatie
De site is in een beta-versie, dus er zitten nog wat onvolkomenheden in. Ook is inloggen via Facebook voor bepaalde functies noodzakelijk. Dat zal op den duur ook anders kunnen, zo verzekert Anne de Jongh. Volgens haar vult Cafedeco het gat tussen de retailers, professionals als stylisten en de consument. ‘Onze specialisten zullen blijven zorgen dat de relevante verkoopinformatie aan de foto gekoppeld wordt.’ Eerder was zij een van de oprichters van de site Direct Design die in 2014 werd verkocht aan online warenhuis Fonq.
N.B: Cafedeco is zeer actief op Facebook en geeft hier o.m. informatie over beurzen, merken, acties en evenementen.
Meer informatie: www.cafedeco.nl