Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Campagne voor label ‘CBW-erkend’

Dit najaar loopt een campagne om het label CBW-erkend onder de aandacht van de consument te brengen. Dit label moet benadrukken dat het een zekerheid geeft aan de consument bij aankopen voor het interieur.

Driekwart van de Nederlanders van 18 t/m 65 jaar doet minimaal één keer per jaar een nieuwe investering in het interieur, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau Kien in opdracht van de stichting CBW-erkend. Deze consumenten zijn over het algemeen goed geïnformeerd als het gaat om de verschillende prijzen van producten in woonwinkels, maar zij onderschatten de risico’s op het gebied van aanbetalingen, annuleringen, levertijden, leveringen, vervoer en bijvoorbeeld garanties, zo blijkt. Een CBW-erkende woonwinkel komt hierin tegemoet en om dit onder de aandacht te brengen start een publiekscampagne.

Problemen en conflicten
Een paar cijfers: vier op de tien consumenten ontvangt bij de aanschaf van interieuraankopen  wel eens een product dat niet voldoet aan de verwachtingen. Die teleurstelling komt vooral omdat het gaat om duurzame artikelen met een hoge aanschafprijs waarbij waarde wordt gehecht aan het advies van de verkoper. Tien procent van de consumenten deed ooit een aanbetaling bij een winkel die voor levering failliet ging. Een derde raakte in conflict met de verkopende partij en in twintig procent van de gevallen werd het conflict opgelost, maar niet naar tevredenheid. Tien procent zegt dat het conflict nooit is opgelost. Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van de consumenten langer dan gepland moest wachten op de levering.

Klik hier voor vergroting van bovenstaande infographic.

CBW-garanties
Om dergelijke problemen te ondervangen, kan de consument zijn aankoop doen bij een CBW-erkende woonwinkel. De CBW-garantie biedt een bepaalde zekerheid aan de consument als bepaalde zaken niet lopen zoals gewenst, verwacht of afgesproken. Die garantie impliceert een driejarige (afbouwende) productgarantie, een aanbetalingsgarantie en onpartijdige klachtenafhandeling. De garantieregeling is geldig bij winkels die zijn aangesloten bij branchevereniging INretail en voor de consument herkenbaar aan de sticker op winkeldeur.

CBW staat voor Centrale Branchevereniging Wonen, de voorloper van INretail. Vanwege de publieke bekendheid van het label ‘CBW-erkend’ blijft deze naam gehandhaafd.

Meer informatie: www.cbw-erkend.nl

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten