Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

CBM wil zich profileren als businesspartner in de creatieve maakindustrie

Brancheorganisatie CBM wil zich profileren als business partner die actief is in de creatieve maakindustrie. Deze identiteit werd gisteren gepresenteerd op de ledenvergadering.’

De letters CBM staan sind vorig jaar niet meer voor Centrale Bond voor Meubelfabrikanten, maar de CBM werd de Branchevereniging Interieurbouw & Meubelindustrie. Op de site staat nu zelfs nog wat anders, namelijk ‘de branchevereniging voor de Nederlandse meubel- en interieurmaakindustrie’. Het zijn kleine veranderingen, maar geven aan dat de vereniging zichzelf op een andere manier ziet en dat ook naar buiten toe wil uitstralen.

Creatieve maakindustrie
De officiële benaming, uitleg en missie is nog completer, zo onthulde voorzitter Henny Groeneweg gisteren in zijn jaarrede tijdens de algemene ledenvergadering in het Brabantse Haren. Die luidt: Koninklijke CBM, brancheorganisatie voor de interieurbouw en meubelindustrie behartigt - als businesspartner - de belangen van haar leden en zet zich actief in voor een sterke creatieve maakindustrie voor wonen en werken. Groeneweg: ‘Wij kiezen welbewust een eigen identiteit voor de sector. Wij zijn de creatieve maakindustrie voor wonen en werken. Die identiteit straalt passie, trots en beleving uit. Niet alleen naar de klanten, maar ook naar consumenten en de samenleving. ‘Wonen en Werken’ verwijst naar de nieuwe netwerken waarin we ons willen manifesteren. Met collega-branches, ontwerpers, architecten, woningcorporaties en gemeenten, de zorg en andere stakeholders.’

Businesspartner
Ook de term businesspartner is nieuw. Groeneweg: ‘Met de term businesspartner geven we aan dat CBM aantoonbare toegevoegde waarde moet hebben voor haar leden. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar er is daadkracht en proactiviteit nodig om dat waar te maken. Daarom staat het expliciet in de missie.’
De voorzitter blikte terug op een jaar waarin het woord crisis ontbrak, maar wel doorklonk. Zo verwees hij naar de reorganisatie bij de CBM waardoor een aantal mensen hun baan verloor, maar ook de nieuwe directeur Kees Hoogendijk aantrad. Door de bezuinigingen in het beroepsonderwijs komen de vakopleidingen voor de sector in het gedrang en de CBM gaat samen met de vakbonden ene eigen Expertisecentrum Meubel oprichten. Ook gaat de vereniging zich bezig houden met een ‘vernieuwd mbo-opleidingshuis’.

Workshops
Een belangrijk onderdeel van de dag waren een viertal workshops die na de vergadering en jaarrede werden gegeven. Hierbij ging het niet om vakinhoudelijke zaken, maar meer om activiteiten zoals marketing en reclame. Dit werd sterk gewaardeerd door de leden. Daarvan waren er zo’n 200 aanwezig en dat is – zeker gezien de zware omstandigheden waarin de sector verkeert – een recordaantal.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten