De detailhandel boekte in het derde kwartaal de hoogste omzetstijging sinds het uitbreken van de crisis in het derde kwartaal van 2008. Onder meer woonwinkels zagen hun omzet toenemen, zo meldt het CBS.
Het gevoel dat er al langer heerste, wordt bevestigd door cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de Kwartaalmonitor Detailhandel. De detailhandel boekte in het derde kwartaal 2% meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is de hoogste omzetstijging sinds het uitbreken van de crisis in het derde kwartaal van 2008, zeven jaar geleden. Een verbeterd consumentenvertrouwen en het opleven van de huizenmarkt zijn belangrijke elementen in deze stijging. De omzet in de foodsector steeg met 2%, in de non-foodsector met 2,3%. Daarmee zit de foodsector alweer ruim boven het niveau van voor de crisis, de non-foodsector nog niet.
Groei bij woonwinkels
Woonwinkels haalden een omzetgroei van 5,2%, parfumeriezaken en drogisterijen zelfs 6%. Ondanks de aanhoudende omzetgroei lag het omzetniveau van de non-foodsector in het derde kwartaal van 2015 nog altijd 16% onder het niveau van voor de crisis. Woonwinkels en dhz-zaken zitten nog een kwart onder het omzet- en volumeniveau van het derde kwartaal van 2008. Ook de elektronicawinkels zitten nog een kwart onder het omzetniveau van toen. Kleding- en schoenenwinkels moeten nog 15% inhalen om op het niveau van voor de crisis uit te komen.
Kijken we naar de cijfers van de 2008 tot heden dan blijkt de groei in de foodsector geheel te komen van de supermarkten die bijna 16% meer omzetten. De food-speciaalzaken zagen hun omzet juist met 13% krimpen.
Optimisme voor 2016
Wat betreft de omzetverwachtingen voor 2016 behoort de detaillisten tot de meest optimistische ondernemers. Vooral de supermarkt- en warenhuisondernemers verwachten dat hun omzet volgend jaar stijgt: ruim 60% voorziet een omzetstijging. Bij winkeliers in consumentenelektronica is dat 40%. Deze percentages zijn hoger dan gemiddeld in het bedrijfsleven (37%).