Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Consument houdt van lokale winkels en stadscentra

Hoewel online winkelen structureel gestaag toeneemt, houden veel consumenten vast aan hun ‘oude gedrag’ van fysiek winkelen. Dit blijkt uit onderzoek van vastgoedorganisatie CBRE.

Vastgoedonderneming CBRE liet onderzoek doen naar het winkelgedrag van Europese consumenten en ondervroeg 10.000 Europeanen naar waar en hoe zij winkelen. De uitkomst is voor de vastgoedorganisatie geruststellend: de consumenten zijn niet voornemens om hun winkelgewoonten de komende jaren radicaal te veranderen. De meeste deelnemers aan het onderzoek How We Shop: Inside the Minds of Europe’s Consumers geven nog steeds de voorkeur om hun aankopen in lokale winkels en stedelijke centra te doen in plaats van online of op perifere retaillocaties. Dit ondanks het gestaag oprukken van online retailen, zo concludeert het  onderzoek.

Parkeergelegenheid belangrijk
Twee derde van de ondervraagde consumenten zegt dat de prijs van producten, hygiëne en veiligheid en gemakkelijk bereik met auto of openbaar vervoer de belangrijkste factoren zijn in de keuze van de winkellocatie. 30% van de bezoeken aan lokale winkels worden met de auto gedaan. Parkeergelegenheid is daarmee volgens CBRE een belangrijke factor is voor de beoordeling van een winkelgebied door de consument. Entertainment en ontspanning zijn voor een derde van de ondervraagden ook erg belangrijk, zeker voor de jongere generatie.

Retailmarkt blijft rustig
Krijn Taconis, Executive Director Retail van CBRE is blij gestemd over de uitkomsten van het onderzoek als hij kijkt naar de Nederlandse situatie. ‘Hier zien we dat de fysieke winkel van belang blijft. De (internationale) belangstelling voor de beste locaties in de grote steden blijft dan ook groot.’  In een bericht op de website verwoordt de vastgoedorganisatie het aldus: ‘Ondanks dat er concurrentie is van internet winkelen en perifere winkelgebieden, geeft de consument nog altijd de voorkeur om te winkelen in stadscentra en A1-winkelstraten. Als gevolg hiervan is de retailmarkt niet aan snelle veranderingen onderhevig.’

NB: CBRE investeert niet alleen in retailvastgoed. Het bedrijf is sinds eind vorig jaar ook eigenaar van het Home Trade Center (HTC) in Nieuwegein.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten