Ruim een derde van alle consumenten klust zelf bij een grote verbouwing van de woning. Vanwege gemak kiest men voor een algemeen klusbedrijf en een specialist wordt gekozen vanwege de kwaliteit, zo blijkt uit onderzoek.
Zelf klussen bij een grote verbouwing is populair, zo blijkt uit onderzoek dat USP Marketing Consultancy uitvoerde onder ruim 500 consumenten. Kiest men toch liever voor een professional dan kan de consument kiezen voor een generalist of een specialist. De generalist wordt gekozen vanwege het gemak want dan is er één aanspreekpunt voor een aantal verschillende klussen. De specialist, bijvoorbeeld een tegelzetter, electricien of stukadoor, wordt vooral gekozen als de consument sterk de nadruk legt op kwaliteit.
Duur imago specialist
Toch is het verschil in kwaliteit tussen generalist en specialist gering, zo vinden veel consumenten. Slechts een kwart van de consumenten is het eens met de stelling dat ‘een algemeen klusbedrijf nooit zo’n goede kwaliteit kan leveren als een specialist’. Als we kijken naar de kosten dan heeft de specialist een duur imago; de helft van de consumenten denkt dat deze duurder is dan een algemeen klusbedrijf. Mede vanwege de crisis vervaagt het onderscheid tussen generalisten en specialisten steeds verder. Specialisten diversifiëren door bijvoorbeeld ook totaalonderhoud op te pakken en worde zo langzaam ‘generalisten’.
Zelf klussen
Of dit komt door de crisis geeft het rapport niet aan, maar USP Marketing Consultancy noemt het opvallend dat ruim een derde van alle consumenten de klussen zelf, of met hulp van vrienden en familie, wil uitvoeren. Vooral de ervaren klussers geven vaak aan dat zij alle werkzaamheden zelf willen uitvoeren (55%).