De consument van de toekomst wil producten graag kunnen zien en voelen voordat hij of zij tot een aankoop overgaat. Dat concludeert vastgoedonderneming CBRE naar aanleiding van onderzoek.
Vastgoedbellegger CBRE, wereldwijd actief in onder meer winkels, liet onderzoek doen onder 10.000 consumenten in tien Europese landen en vatte dat samen in het rapport ‘How we Shop, The changing face of Europe’s Consumer’. Uit het rapport blijkt dat de consument beleving en entertainment in een winkelcentrum verwacht. Daarnaast is de consument een geavanceerde gebruiker van technologie. Volgens het onderzoek zijn jongvolwassenen de meest actieve shoppers en dan ook nog eens op alle mogelijke manieren en locaties. Lokale winkels worden steeds belangrijker voor deze groep, die gemiddeld 19 keer per jaar een bezoek brengt aan plaatselijke winkels voor hun modeaankopen.
Jongeren shoppen graag
In tegenstelling tot de algemene perceptie wordt een bezoek aan een fysieke winkel om producten 'te zien en te voelen' door jongere generaties beschouwd als zeer belangrijk. 86% van de jongvolwassenen (16-24 jaar) gelooft dat de fysieke winkel belangrijk is in het online winkelproces. Tegelijkertijd is deze leeftijdsgroep veel beter op de hoogte van de laatste technologie en maakt zij gebruik van social media en blogs om producten te beoordelen en prijzen te vergelijken.
Samengaan fysieke en online winkel
Volgens Krijn Taconis, Executive Director Retail CBRE Nederland, vullen de fysieke winkel en de online winkel elkaar aan en dient de fysieke winkel als showroom. ‘Online kan de consument onderzoek doen naar producten door prijzen te vergelijken en beoordelingen te lezen. De beslissing om een product te kopen wordt echter pas in de winkel gemaakt. Om het contrast tussen de online en fysieke winkelomgeving te verkleinen is het belangrijk om ook in de fysieke winkel te investeren in digitale technologie, zoals bijvoorbeeld een video wall en de aanwezigheid van tablets op de winkelvloer. Dit draagt bij aan de totale ‘beleving’ die de consument wil ervaren tijdens een dagje winkelen’, aldus Taconis.
Eigenaar en verhuurder HTC
CBRE, gelieerd aan ING bank, is een wereldwijde opererend bedrijf dat zich bezig houdt met commercieel onroerend goed. Dat gaat om zowel aan- en verkoop, maar ook verhuur, beheer, taxatie, financiering, huisvestingsadvies, projectmanagement, interieurontwerp, technisch en financieel advies. Dat betreft kantoren, winkels, woningen, zorg-, hotel- en logistiek vastgoed en grond. CBRE is onder meer eigenaar en verhuurder van het Home Trade center (HTC) in Nieuwegein.