Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Consument verandert woonaccessoires nauwelijks

Slechts 15% van de consumenten zegt het leuk te vinden om regelmatig hun woonaccessoires radicaal van kleur of stijl te veranderen en 59% vindt het niet leuk. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK onder 25.000 consumenten.

Accessoires worden vaak verkocht om het interieur een iets andere uitstraling te geven. De investering is relatief gering en mede daarom zou de verkoop van accessoires minder te lijden hebben gehad als gevolg van de economische recessie dan grote aankopen zoals meubelen, zo is de vaak gehoorde gedachte. Het onderzoek van GfK bestrijdt deze gedachtegang niet, maar brengt wel wat nuances aan. Zo blijkt op de vraag ‘Ik vind het leuk om mijn woonaccessoires regelmatig radicaal te vervangen, bijvoorbeeld van kleur of van stijl’ dat 59% het daar )zeer) mee oneens is. Slechts 15% zegt dit (zeer) leuk te vinden (zie afbeelding). Mensen die het eens zijn met deze stelling, zijn met name jongeren tot 29 jaar. Met andere woorden: de meeste mensen hebben een bepaalde voorkeur voor stijl of kleur en die verandert niet zoveel, zeker na je dertigste.

Verschil tussen man en vrouw
Zes op de tien consumenten koopt minder vaak dan een maal per jaar accessoires. Ongeveer 3 tot 4% koopt ieder seizoen iets. Jongeren kopen vaker dan ouderen woonaccessoires, van hen doet minder dan 10% dat ieder seizoen. Vazen, potten, schalen en kandelaars worden het vaakst gekocht, (foto)lijsten, schilderijen, sierkussens, dekens en plaids het minst vaak. Kleur is met afstand het belangrijkste waar men op let bij het kopen van woonaccessoires (74%) en slechts 9% kijkt daarbij naar de laatste trends (zie afbeelding).

Stijlvaste consumenten
Consumenten zijn redelijk stijlvast en een bepaalde smaakvoorkeur verandert weinig. Dat wil niet zeggen dat zij negatief staan tegenover verandering, zo concludeert GfK uit haar onderzoek. Hoewel 31% zegt vast te houden aan dezelfde interieurstijl bij het kopen van woonaccessoires, geeft 30% aan dat niet te doen. Opvallend: iets meer vrouwen dan mannen geven aan vast te houden aan dezelfde stijl. De onderzoekers geven als tip dat het voor verkopers van woonaccessoires belangrijk is om te weten wat de interieurstijl is van potentiele klanten omdat aansluiting hierbij voor de consument belangrijk is. Het kunnen aanbieden van de laatste trends is voor de verkoper vaak van belang, maar voor consumenten geldt dat veel minder.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten