Afgelopen weekend waren consumenten welkom in beurscentrum De Woonindustrie in Nieuwegein. Het bezoek was matig, de resultaten divers.
Dit weekend was het centrum De Woonindustrie (voorheen Home Trade Center) open voor consumenten. Er zijn geen cijfers bekend over de opkomst en over de schattingen lopen de meningen uiteen, zo blijkt bij navraag bij verschillende exposanten. De een spreekt van rustig, de ander van goed bezoek en een derde heeft er niet op gelet. Ook per dag worden de verschillen divers beoordeeld, maar in grote lijnen zijn exposanten redelijk tevreden. Veel consumenten toonden hun interesse en per exposant lijkt het te verschillen hoe men dit beoordeelt: de een vindt het leuk, een ander deelt lekker brochures uit en een derde vindt het moeilijk en doet liever zaken – letterlijk en figuurlijk – met retailers. Stylistes die advies gaven, waren veelal druk bezet en de lezingen in het atrium van het centrum trokken een geïnteresseerd publiek. Kritiek was er op de promotie voor de dagen; er was slechts lokaal reclame gemaakt en dat drukte de bezoekcijfers
Patstelling over consumentendagen
Komend najaar zijn er weer consumentendagen, waarschijnlijk na de ‘vakdagen’ die op 14, 15 en 15 september worden gehouden. Of de frequentie van de consumentdagen wordt opgevoerd - oorspronkelijk zou dat vier tot vijf maal per jaar gaan plaatsvinden - is niet duidelijk. Ook is de controverse die het centrum heeft met een aantal inkoopgroepen nog niet opgelost. Diverse inkoopgroepen vinden dat het centrum exclusief voor retailers moet zijn (zoals vroeger) en ‘boycotten’ daarom het centrum en gaan niet naar de traditionele voor- en najaarsbeurs. Tegelijkertijd leggen deze inkoopgroepen druk op exposanten om het toelaten van consumenten (zoveel mogelijk) tegen te houden. Op hun beurt zijn exposanten die leveren aan inkoopgroepen huiverig om het twee jaar geleden ingezette beleid (het centrum af en toe openstellen voor consumenten) te ondersteunen. De directie van De Woonindustrie voert hierover al lange tijd gesprekken met zowel exposanten als de inkoopgroepen. Daarin lijkt weinig vooruitgang te worden geboekt, maar er wordt van tijd tot tijd wel overlegd.