Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Consumentenvertrouwen zichtbaar in omzetcijfers retail

De omzetten van woonwinkels liepen afgelopen jaar gemiddeld met 9,3% terug. Brancheorganisatie CBW-Mitex wil daarom dat de overheid meer doet aan het opkrikken van het consumentenvertrouwen.


De woonbranche heeft een zwaar jaar achter de rug, zo blijkt uit cijfers van CBW-Mitex. Met een omzetmin van 9,3% was 2012 nog slechter dan 2011. Vrijwel alle subbranches gingen in het laatste kwartaal van 2012 hard onderuit (zie de rode staafdiagram). Bij woningtextielzaken en keukenzaken ging de omzet met 16% naar beneden in vergelijking met het laatste kwartaal van 2011. Bij parketzaken was het zelfs 18,2%. Opvallend genoeg boden de parketzaken in het derde kwartaal een omzetplus van 2,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Het geeft aan dat de marktbewegingen grillig verlopen.

Succesvolle lobby
Omdat de retail sterk gestuurd wordt door het consumentenvertrouwen (dat al tijden erg laag is) wil CBW-Mitex dat de overheid hier wat aan moet doen. De overheid moet duidelijkheid en perspectief geven waardoor het consumentenvertrouwen kan toenemen, zo vindt de brancheorganisatie. Volgens CBW-Mitex heeft hun lobby samen met die van Detailhandel Nederland en MKB Nederland resultaat gehad. ‘Minister Kamp heeft de Tweede Kamer gevolgd die hem dringend adviseerde met de detailhandel in gesprek te gaan. Ik wil straks van hem horen waar de stip aan de horizon staat, waarop het kabinetsbeleid zicht richt. De minister wordt met open armen ontvangen, stelt voorzitter Jan Meerman.

Stijging sociale lasten
Meerman vindt de stijging van werkgeverslasten door de kabinetsbezuinigingen helemaal niks. ‘De sociale lasten zijn voor het MKB extreem hoog geworden. Het wegvallen van de franchise voor de WW-premies doet de multinationals weinig pijn, terwijl de MKB-ondernemer een enorme lastenverzwaring voor zijn kiezen krijgt. Dan gaat het om procenten die in de huidige tijd niet zomaar op te vangen zijn. De regeringspartijen hebben in hun haast om tot een akkoord te komen grote sectoren volledig over het hoofd gezien.’

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten