Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

De kracht van een communicatiebureau

Leveranciers van producten schakelen soms een communicatiebureau in om een persbericht te laten maken. Want het goed verwoorden van de functie van een product is een vak apart. Net als communiceren.

De plotselinge en hevige warmte van de laatste dagen geven aan hoe bepalend de omgeving is voor het gedrag van mensen. Sinds medio vorige week de temperatuur ineens steeg, is de verkoop van t-shirts, bikini’s, slippers, zonnebrillen, barbecues, tuinmeubelstoelen en parasols gigantisch gestegen alsof in juni er een acuut tekort zou zijn. Aangestoken door dit besmettelijke, maar ongevaarlijke virus valt dan een persbericht over ‘tuinmeubelstoffen geproduceerd uit afval’ in goede aarde. Het gaat om stoffen voor tuinmeubelen en voor vloerkleden die geschikt zijn voor buitengebruik.

Even bellen
De Franse fabrikant van outdoor stoffen Dickson Constant ‘introduceert de eerste collectie gemaakt met vezels van gerecycled afval. Met de Sunbrella Renaissance-collectie voor tuinmeubilair speelt Dickson in op de groeiende vraag naar duurzame producten’, zo begint het bericht.
Ik bel het communicatiebureau dat het bericht verstuurde voor meer informatie en vraag naar een van de twee personen die als contactpersoon onder het bericht staat.

‘Die is er even niet.’

Oh, kunt mij dan doorverbinden met * en dan volgt de naam van contactpersoon nummer 2.

‘Ik verbind u door.’

Vervolgens komt toch nummer 1 aan de lijn en ik vraag waar de vezels vandaan komen die gerecycled worden.

‘Dat weet ik niet.’

Ik lees voor uit het persbericht: Dickson voegt ook de vloerbedekking van Woven Flooring toe aan de collectie. Het onafhankelijke, Californische Resillient Floor Covering Institute (RFCI) concludeerde dat deze tapijten perfect bijdragen aan de goede luchtkwaliteit van het interieur.
Hoe werkt dat precies, die verbetering van de luchtkwaliteit?

‘Oh….ehh, dat weet ik niet precies.’

Oke. Ik lees de volgende regel even voor: Bovendien neemt de vloerbedekking geen vuil op, zodat vlekken gemakkelijk te verwijderen zijn.
Dit snap ik niet. De vloerbedekking neemt geen vuil op, maar vlekken die er in zitten kun je makkelijk verwijderen.

‘Ja…hee…da’s vreemd. Eehh ja, zo hebben wij het uit Frankrijk gekregen.’

Langs welk distributiekanaal worden die tapijten verkocht? Hoe gaat Dickson Constant hiermee de markt op in Nederland?

‘Via klanten van Dickson Constant, denk ik.’

Ik snap het persbericht niet zo goed. Het begint met tuinmeubelstoffen die zijn gemaakt van afval, dan gaat het over vloerkleden voor buiten die de luchtkwaliteit verbeteren maar er wordt naar verwezen dat het tapijt - ik citeer - uitermate geschikt is voor de meest veeleisende ruimtes, zoals kantoren, winkels en hotels. Waar gaat het nu om?

‘Wij vonden dat gerecyclede het meest nieuwswaardig en hebben het daarom bovenaan geplaatst. Maar het zijn inderdaad verschillende berichten ineen.’

Dat vermoedde ik al. Want het is nu onduidelijk waar het eigenlijk over gaat. Kunt u mij het emailadres geven van Lars? (De verantwoordelijke bij Dickson Constant, AG)

‘Ja, dat zal ik u geven. En voor de antwoorden op uw vragen, dat moet ik navragen. Ik kan u wel wat informatie sturen. Zal ik dat doen?

Binnen een halfuur heb ik de informatie binnen. Ik heb mazzel; degene die ik sprak ondertekent met ‘Senior Consultant’ en zo iemand weet dat je een vragende journalist snel moet beantwoorden.

Maar wat was er gebeurd als ik een junior aan de lijn had gehad?  

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten