Het is opruiming. Dus kunnen we op koopjesjacht. Flauwekul, want tegenwoordig is er in een gemiddelde winkelstraat zo’n beetje het hele jaar opruiming, uitverkoop, sale, magazijnschoonmaak of een verbouwings-, voorjaars, najaars- of seizoensopruiming. Het unieke karakter van de opruiming, aanbiedingen met een beperkte geldigheid, is al lang verdampt en zo hebben retailers - los van andere relevante factoren - er zelf voor gezorgd dat het woordje OPRUIMING! niet zo veel meer losmaakt bij consumenten.
Dagaanbiedingen met fakebedragen
Internet speelt zeker ook een rol want hele volksstammen zitten dagelijks te koekeloeren op het scherm naar aanbiedingen. Ik krijg ze iedere dag per mail toegestuurd en inmiddels weet ik dat het daar vaak om fakebedragen gaat; je verdubbelt de prijs (want wie weet wat de originele prijs is) zegt dat er alleen vandaag 60%!!!!! korting wordt gegeven en er zijn ongetwijfeld mensen die daarin trappen. Ondertussen zorgt dat online koopjes kijken ervoor dat mensen nóg minder geneigd zijn om de fysieke winkel op te zoeken.
Opheffingsopruiming
Afgelopen week zag ik op een bord aan een lantaarnpaal (ideale plek om circussen en concerten aan te kondigen) dat een plaatselijke slaapspeciaalzaak opheffingopruiming hield. Ach, daar heb je er weer zo een, dacht ik. Zogenaamd stoppen en ondertussen al de najaarscollecties bestellen. Maar gisteren hoorde ik dat de tent echt dicht gaat en dat de zaak wordt gesloopt. Op de vrijgekomen ruimte komt een appartementencomplex met 42 woningen. De winkelier is eigenaar van het pand en opdrachtgever van de nieuwbouw en hij bezit een toplocatie: midden in het centrum, maar rustig gelegen en met goede verbindingen om de stad in en uit te komen.
Leegstand voorkomen
De zaak was eigenlijk te groot, vernieuwing zou te veel kosten, de aanloop werd minder en met het pensioen in zicht zit de retailer door zijn beslissing nu gebakken. De gemeente is blij omdat mogelijk toekomstige leegstand wordt voorkomen en winkeliers in de buurt kunnen waarschijnlijk nieuwe klanten verwelkomen want reken maar dat die appartementen snel verkocht gaan worden. De opheffingsuitverkoop is dus echt en op een hoger niveau ruimt de winkelier zichzelf op; de winkel verdwijnt.
Opleveringsaanbieding
De zoon van de eigenaar zet de zaak (sinds 1960) in kleinere vorm voort, voorlopig pal achter de te slopen winkel en hoopt binnen een jaar een nieuwe locatie elders in de stad te vinden. Als de bouw van de appartementen een beetje opschiet, kan hij als buurman de nieuwe bewoners een ‘opleveringsaanbieding’ doen. En als hij dan zo’n beetje tegelijkertijd kan verkassen naar zijn nieuwe locatie kan hij zijn bestaande klanten paaien met een vertrekkersaanbod, oprotaanbieding of dedeurdichtvoordeel. Maar noem het alsjeblieft niet Opruiming!
Aribert Guiking
De opruiming
Gepubliceerd op 14 jul 2016