Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

De opruiming, hoe communiceer ik dat?

In de zomer is het traditioneel opruiming in de woonwinkels. Om dat aan te kondigen en om mensen aan te sporen tot kopen worden mails verstuurd. Daarbij wordt driftig gestrooid met kortingen tot absurde percentages. Waarschuwing: let op de kleine lettertjes.  

 

 

Vooral de non-foodretail grijpt de zomer aan om spullen in de Opruiming! te doen. Mensen gaan op vakantie waardoor de winkelstraten leger worden, kopen daarvoor speciale producten en zijn vaak niet geïnteresseerd in de aanschaf van een bank, een bed, nieuwe vloerbedekking of andere interieurproducten. Want dat is nu niet noodzakelijk en kan later ook nog.
Woonwinkeliers denken alweer aan het nieuwe seizoen en voor ze nieuwe collecties kunnen showen moet er daarvoor ruimte worden gemaakt. En natuurlijk geld verdiend worden om iets nieuws te kunnen aanschaffen.

We keken eens in de mailbox wie wat in de opruiming aanbiedt, hoe dat wordt gecommuniceerd en hoeveel korting er wordt gegeven. Het gaat zowel om fabrikanten, winkeliers als webshops.
 


Winkelformule Woonexpress maakt een plaatje met een bank en daar omheen wat producten, hangt er een label aan met Super Sale zonder vermelding van kortingspercentages of tijdsduur. Als extra wordt Gratis bezorging beloofd.
 


Ook Kwantum clustert een aantal producten en laat weten: Nu of nooit. Zomerdeals! Er is sprake van kortingen tot 50%, maar het is niet duidelijk voor welke producten dat hoge percentage geldt. Volgt ook nog de opendeur-uitsmijter OP = OP.
 


Winkelformule Pronto is nog kariger met informatie. Nu veel voordeel op showroommodellen & uitlopende collecties! zegt niets over welke producten het betreft en hoeveel voordeel er wordt geboden is gissen. Wel duidelijk is dat er sterk vanuit de aanbieder wordt gedacht: wij willen showroommodellen kwijt en producten die niet meer goed lopen en daarom uit de collectie gaan.

 

 

Webwinkel Made.com is nog soberder met de aankondiging: een zwart blok met tekst. Tot 50% korting is nietszeggend; misschien geldt voor de meeste producten slechts 10% of 20% korting. Dat kan ik misschien zien als ik mij laat verleiden na Nog meer afprijzingen te hebben gelezen of klik op het 'zinnetje' Shop alle sale.
 


De Duitse webwinkel Westwing probeert in te spelen op het weer met de opmerking Hete korting op hete merken. Ik zou niet weten wat met 'hete merken' wordt bedoeld en even verder heeft Westwing het over de mooiste merken.

 


Morgana, een formule voor slaapspeciaalzaken, geeft 15% zomervoordeel tijdens de Summersale. Dat is nogal magertjes als je weet dat los van opruiming of actie al vaak standaard meer korting wordt geboden. Wie de kleine lettertjes leest, ziet dat er helemaal geen korting wordt gegeven. Daarin staat namelijk: In de maanden juli – augustus ontvang je in de winkel 15% voordeel bij aankoop van een compleet slaapsysteem. Je ontvangt het voordeel in de vorm van een waardecheque. Met andere woorden: je moet iets anders erbij kopen om die zogenaamde korting te kunnen verzilveren.
 

 

De Rebellenclub (meubelverkoop via webshop en een vijftal fysieke locaties) belooft tot wel 60% korting. Helaas, dat was tot 8 augustus dus wij zijn nu te laat. Opvallend; via de site wordt 15% korting bij je eerste bestelling gegeven en de hele zomer 15% korting op de banken.


Winkelier Van Til stuurt regelmatig acties en aanbiedingen per mail. Dit keer gaat het om aanbiedingen om het warm van te krijgen. Namen en rugnummers worden niet genoemd, maar Naast de honderden showroommodellen die wij opruimen hebben wij ook en bomvol magazijn, stelt Van Til. Het voordeel wordt niet uitgedrukt in bedragen of percentages, maar wel met de aanbeveling snel leverbaar.
 

 

De Belgisch-Duitse webshop Monoqi-Decovry laat zien hoe die Duitsers zichzelf (al jarenlang) gek maken met absurde kortingspercentages. Dat er nu wordt gesproken van -80% lijkt veel, maar het jaar door zijn er regelmatig al 'gewone kortingen' van 60% en70%. Ook hier zit er een klein addertje onder het gras: het gaat om bis -80%. Dus misschien gaat het maar om een enkel product met zo'n hoge korting.

 


Ook Eijerkamp maakt zich hieraan schuldig. Je ziet sale 70% korting, maar in kleine lettertjes staat het woordje 'tot'. Dus tot 70% korting zegt in feite heel weinig omdat je niet weet om welke producten het gaat.
 


Net vandaag binnen is de mail van Wiechers Wonen. De retailer met winkels in Dwingeloo en Ommen speelt in op de actualiteit met Breng een verkoelend bezoek aan onze winkels en zet er subtiel bij: En ontdek onze SALE! Waarschijnlijk is Wiechers Wonen een van de vele woonzaken waar het nu rustig is; mensen vinden het te warm om een winkel te bezoeken.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten