Afgelopen maandag schreef INretail directeur Jan Meerman in zijn wekelijkse column op de site van de brancheorganisatie over het enthousiasme dat hij bespeurde bij een viertal winkeliers die hij recentelijk bezocht. Gelukkig gebruikte hij het woord passie niet. Hoewel, als dat bij je ontnbreekt, heb je tegenwoordig een probleem. Maar twee weken eerder liet Meerman het P-woord wel degelijk vallen tijdens de jaarlijkse ledendag van INretail.
Tijdens het drukbezochte event werden de resultaten bekendgemaakt van een groot onderzoek dat de retailorganisatie liet doen. Het onderzoek, getiteld Retail 2030, werpt een blik in de toekomst en geeft talloze tips waar detaillisten hun voordeel mee kunnen doen. Het is een voortzetting van eerder geformuleerde ideeen die de organisatie twee jaar eerder lanceerde. Daar werden toen een zestal P's gelanceerd: plek, persoon, plezier, promoten, profijt en - natuurlijk - passie.
Nu, twee jaar verder, zijn er nog een paar P's bijgekomen en zitten we op tien. Die komen allemaal terug in het fraaie en dikke boek Hoera, ik heb een winkel! Dat is geschreven door INretail medewerker Harry Bijl die door het leven gaat als 'inspirator' en 'innovator'. Om even compleet te zijn: de P-serie begint met de P van Passie en eindigt met de P van Progressie. Want je wilt als winkelier natuurlijk wel vooruit komen.
Het onderzoek en het boek laten zien dat er veel aan de hand is binnen de retail en daar buiten nog veel meer. Digitalisering, globalisering, internationalisering, de block chain, start ups, webshops, veeleisende klanten, leegstaande winkels; het komt allemaal voorbij. Online winkelen is voor veel winkeliers met een stenen winkel een ware horror, maar volgens INretail moet je vooral naar de kansen kijken die de nieuwe ontwikkelingen je kunnen geven. Een wederkerend matra hierbij is: volg je hart, doe waar je goed in bent en – daar is ie weer – volg je passie.
In zijn column vertelt Meerman over het gevoel dat hij kreeg toen hij die enthousiaste winkeliers hoorde vertellen over hun zaak. Hij dacht terug aan de tijd toen hij 16 werd en een brommer zou krijgen. In de aanloop daar naartoe kon hij bijna niet slapen en zag zich al op de brommer rijden. Hij schrijft:: 'Toen ik het pedaal naar beneden trapte om mijn Kreidler te starten, lag de wereld aan mijn voeten. Dat gevoel vergeet ik nooit meer.' Dat was zijn passie, hoewel hij dat woord nog niet kende.
In een van de reacties op zijn column schrijft iemand over de grote webshops die omzet bij traditionele winkeliers wegkapen. 'De passie van de grote online retailers ligt vooral bij data en omzet (ik hoor ze altijd alleen maar over omzet, nooit over winst), niet bij het product.'
Daar heeft hij groot gelijk in. Maar ja, die aandacht voor het Product speelt in de online wereld niet zo'n grote rol als de Prijs, die is meestal doorslaggevend. En nu we het toch over Product hebben; ik vond die Kreidler een beetje tegenvallen. Ik had gehoopt dat Meerman destijds een Puch had gekregen.
Pech gehad.
Aribert Guiking