Op vloerenbeurs Domotex in Hannover staan soms exposanten uit landen die je nauwelijks kent. Aanstaande januari is het weer zover. Dan kunnen bezoekers kennismaken met Digistan.
Een van de charmes van grote vakbeurzen zoals die in Duitsland worden gehouden is dat je wel eens bedrijven ziet uit verre landen waar je eigenlijk weinig van weet. Dat geldt zeker voor Domotex, een beurs voor vloerbedekking die jaarlijks in januari in Hannover wordt gehouden, waar je bedrijven kunt treffen uit exotische landen. Nu is een land als Afghanistan nog wel wel redelijk bekend, maar wat weten wij eigenlijk van landen als Turkmenistan of Oezbekistan?
Lezing
Ik heb deelnemers uit die landen tijdens eerdere beursbezoeken gezien, maar herkende dat alleen omdat dat op grote borden op de stands was aangegeven. De eerstvolgende beurs moet nog beginnen (10 t/m 13 januari 2020), maar maakt mij nu al nieuwsgierig want naast het tonen van allerlei soorten vloerbedekking worden er op de beurs ook dagelijks interessante lezingen gegeven en nu blijkt er op de eerste dag van de beurs een lezing te zijn over Digistan, een land waar ik nog nooit van heb gehoord.
Klanten uit Digistan
Het lijkt er in eerste instantie op dat de lezing zelfs is bedoeld voor mensen uit Digistan want de aankondiging van de lezing luidt: 10 Schritte für neue Kunden aus Digistan. Opmerkelijk dat er zoveel aandacht wordt besteed aan mensen uit een land dat je al gauw Verweggistan wilt noemen, maar het gebeurt wel vaker dat beursorganisaties bepaalde landen in het zonnetje zetten. Het vervolg van de aankondiging geeft meer duidelijkheid over de inhoud van de lezing: die praktische Erfolgsanleiting für den Handwerker 2.0. Aha, het komt er op neer dat toehoorders van de lezing, veelal mensen die beroepsmatig vloerbedekking leggen, praktische stappen krijgen voorgeschoteld over.....ja, over wat eigenlijk?
Oersaai product
Wij bellen met Rüdiger Dicke, de man die de lezing gaat geven. Herr Dicke is sales manager van Unifloor, een Nederlands bedrijf dat ongeveer het saaiste product levert wat je je überhaupt maar kunt voorstellen, namelijk ondervloeren. Je ziet die producten niet (want ze liggen onder tapijt, laminaat of een andere vloerbedekking) en je hoort er vrijwel nooit wat over en dat is juist de bedoeling want een belangrijke functie is het dempen van het geluid. Herr Dicke is verantwoordelijk voor de verkoop in Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Noord-Duitsland. Wat moet hij nu met Digistan?
Facebookgroepen
Ach ja, so. Nee, hij heeft geen klanten in Digistan want dat bestaat helemaal niet. Het is een verwijzing naar Digitales Land, legt Dicke uit. Hij gaat op de beurs bezoekers een en ander vertellen over digitale middelen die je zakelijk kunt inzetten en die zijn er legio.
Veel van zijn klanten (vloerenleggers) wisselen informatie uit via Facebookgroepen over klussen die zij geklaard hebben, stellen vragen over hoe bepaalde zaken aan te pakken en anderen reageren daarop met tips. Er blijken communities te zijn die communiceren over ondervloeren. Een ontiegelijk saai en puur functioneel product blijkt mensen in beweging te brengen.
Instructiefilmpjes
Zelf laat Dicke zich niet onbetuigd op diverse social media. Hij meldt in tekst, beeld en geluid dat hij aanwezig is bij congressen en symposia, hij doet verslag van interessante bijeenkomsten en relevante bedrijfsbezoeken en hij maakt instructiefilmpjes over hoe je een filmpje moet maken. ('Binnen 10 seconden moet je boodschap duidelijk zijn.') Ook geeft hij tips over camerastandpunten en andere technische aanwijzingen.
Saai maar zichtbaar
De filmpjes van hem en van zijn klanten zijn opgemerkt door de organisatie van Domotex. Die heeft hem gevraagd om op de beurs wat te komen vertellen over digitalisering en het gebruik van moderne technieken die vloerenleggers kunnen inzetten. Een product dat in de praktijk van alledag onzichtbaar en onhoorbaar is, krijgt zo een podium omdat het in de digitale wereld blijkbaar een interessant product kan zijn om over te praten en naar te kijken.
Rode schoenen
Rüdiger Dicke is geen 20+ meisje dat zich als blogster in allerlei poses wringt om selfies te maken en louter positieve (klets)praatjes de wereld inslingert. Het is wel een man die soms laat zien dat hij op zijn buik op de vloer ligt om de juiste foto's te maken. Hij weet ook dat bekendheid ontstaat door herkenbaarheid. Naast een hoge frequentie in het plaatsen van filmpjes is hij altijd herkenbaar aan zijn Rote Schuhe, zo laat hij weten. Of rode sokken, zoals blijkt op bovenstaande foto. Wie dus op de beurs benieuwd is naar zijn lezing op 10 januari: let op de man met de rode schoenen.
Aribert Guiking