Blauw wordt in 2020 een belangrijke trendkleur, zo voorspellen kleurexperts en verffabrikanten. Maar anderen denken aan een meer groenige kleur of roze. Hoe zit dat precies?
Oliebollen hebben ieder jaar dezelfde kleur en die kleur verschilt slechts in gradatie naarmate de baktijd korter of langer is geweest. De 'kleur van het jaar' is echter ieder jaar anders en kleurinstituten, kleurexperts en verffabrikanten laten weten wat volgens hen voor het komende jaar de 'kleur van het jaar' gaat worden. Dat gaat vaak gepaard met uitleg waarom men tot deze kleur is gekomen en waar deze kleur voor staat. Want zomaar een kleur benoemen is te weinig, er moet een verhaal omheen worden verzonnen.
Pantone
Een belangrijke exponent hiervan is het Amerikaanse kleureninstituut Pantone. Dat is altijd heel laat met de voorspelling - meestal pas in december – maar heeft wel een sterke marketingmachine om de keuzekleur te lanceren, te legitimeren en te promoten. Talloze kranten, tijdschriften en online media nemen dat kritiekloos over want als Pantone het zegt dan is het waar, zo lijkt het. Pantone koos voor 2020 voor Classic Blue (kleurcode Pantone 19-4052), een kleur die volgens het bedrijf verwijst naar rust, vertrouwen en verbinding. Het is een 'eerlijke kleur' die een 'belofte van bescherming' in zich heeft.
Sigma
Het lijkt verrassend veel op Chinese Porcelain (zie hierboven), de kleur van het jaar volgens verffabrikant Sigma, onderdeel van het Amerikaanse concern PPG. Chinese Porcelain (kleurcode PPG 1160-6) is een mix van kobalt en moody, inktblauw en 'zorgt voor kalmte en rustgevende slaap en tegelijkertijd een sfeer van hoop – een groot goed in een rusteloze wereld', aldus de toelichting. Ook Sigma associeert hun kleur van het jaar dus met rust. 'Blauwe tinten brengen ons dichterbij de natuurlijke elementen, omdat ze ons aan de lucht en de zee doen denken, waardoor er sereniteit in elke ruimte wordt gecreëerd.'
AkzoNobel
Ook AkzoNobel kiest voor 2020 met Tranquil Dawn voor een kleur waarin een zekere rust is verborgen. De naam Tranquil Dawn (rustige dageraad) verwijst naar de zonsopgang en het licht wat daarbij hoort, zo stelt de verffabrikant. De kleur straalt kalmte en helderheid uit in het interieur en brengt balans, aldus AkzoNobel. De 'uitleg' van de kleur komt behoorlijk overeen met die van Pantone en Sigma, maar de kleur zelf is anders.
Sherwin-Williams
Sherwin-Williams, ook een Amerikaanse fabrikant van verven en coatings, heeft een eigen kleur van het jaar 2020: Naval (kleurcode SW 6244) en jawel, ook dit is een kleur blauw en ook hier wordt de connectie tussen de kleur en het effect aangegeven. Naval verwijst naar de marine en dan kom je met de kleur Naval snel uit bij de zee. 'Aan de horizon tussen oceaan en avondlucht rest een kleur van oneindige kalmte', zo probeert Sherwin-Williams de kleur te duiden.
Behr
Behr, ook Amerikaans en ook verffabrikant, heeft een heel andere kleur gekozen voor komend jaar. Het is Back To Nature S340-4, een kleur groen die het bedrijf omschrijft als 'kalm, gracieus en uitgebalanceerd'. Het is een wat lichtere variant van Tranquil Dawn, de kleur van het jaar volgens AkzoNobel.
Opvallend: de kleur blauw die door diverse bedrijven hierboven wordt gezien als dé trendkleur voor 2020 was dat afgelopen jaar voor Behr.
Farrow & Ball
Farrow & Ball is een Engelse verffabrikant die zich richt op historische kleuren en is derhalve niet zozeer bezig met vooruit blikken, maar lijkt wel goed gekeken te hebben naar wat de grote verffabrikanten als kleur van het jaar bestempelen. Farrow & Ball kiest als kleinere speler een paar kleuren uit het eigen assortiment en komt zo tot 'belangrijke kleuren in 2020'. Daarbij zitten Duck Green No. W55 (links op de foto hierboven) en Sap Green W56, kleuren die dicht in de buurt komen van de 'kleur van het jaar' zoals andere bedrijven dat zien.
Benjamin-Moore
Tot slot de Amerikaanse verffabrikant Benjamin-Moore. Dit bedrijf wijkt van bovenstaande af en bestempelt First Light (kleurcode 2102-70) als kleur van het jaar 2020, een zachtroze tint. Het symboliseert een upbeat en een hoopvolle start voor de komende tien jaar, aldus Benjamin-Moore.
Naast blauw ook roze
Wie kijkt naar het bijbehorende palet (zie hierboven) ziet dat naast First Light (bovenste rij tweede van links) ook de kleur blauw (tweede rij helemaal rechts) aanwezig is. Deze kleur lijkt verdacht veel op de kleur van het jaar zoals veel anderen dat hierboven schetsen.
Kleurpaletten
Zo heeft ieder bedrijf wellicht zijn eigen specifieke kleur van het jaar, maar is dat slechts één kleur uit een veel breder palet en wie daarnaar kijkt, ziet grote overeenkomsten. Behr koos een bepaalde kleur groen als kleur van het jaar, maar destilleert drie hoofdtrendkleuren en wie deze bekijkt, ziet vrijwel exact de kleuren die anderen als vlaggendrager gebruiken om 'hun' kleur aan te prijzen.
Want dat is feitelijk waar het om gaat: laat zien dat je als fabrikant up to date bent en speel jezelf met het benoemen van een bepaalde kleur in de kijker. Dat bijna iedereen op hetzelfde uitkomt, ach – dat zal de consument worst wezen.
Interieurstoffen
Want feitelijk is het hele circus rond het benoemen van de kleur van het jaar een marketinginstrument richting de consument van met name verffabrikanten. Stoffabrikanten hebben al lang hun machines laten draaien om in 2020 te voorzien in de 'voorspelde' trendkleur. Op de beurs Heimtextil (van 7 t/m 10 januari in Frankfurt) worden toekomstige trends via interieurstoffen uitgebeeld en hoewel de beurs haar 'eigen' kleurpalet bepaald, is blauw in diverse tinten dominant aanwezig. De trendshow op de beurs wordt vormgegeven met stoffen en materialen van exposanten en die wisten al lang met welke kleuren zij begin 2020 moesten komen.
Verf
Het zijn niet voor niets vooral verffabrikanten die zich willen profileren met hun trendkleuren. Wijzigingen in het interieur worden door de consument gerealiseerd en zelf de kwast of roller ter hand nemen is meestal geen probleem. De link tussen de kleur van het jaar en interieurtrends wordt daarom veel gemaakt. Tegelijkertijd met de bekendmaking van hun trendkleur Tranquil Dawn in september liet AkzoNobel weten dat de verf verkrijgbaar was in de winkel. In Nederland wordt deze kleur van het jaar gepromoot onder de paraplu van Flexa, het doe-het-zelf merk van AkzoNobel.