Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

De vrouw ontdekt de barbecue

Hoewel de zomer nog niet voorbij, zijn fabrikanten van barbecues al bezig met 2013. Begin september zal tijdens de beurs Spoga in Keulen duidelijk worden wat de barbecuetrends van komend jaar zullen worden.

Een van die trends is dat ‘steeds meer vrouwen het barbecueën ontdekken’, zo blijkt uit een ruim voor de beurs verschenen persbericht. ‘Daardoor verandert de uitstraling en de functie van de modellen en wordt de barbecue een stylistische eyecather’. Ik houd mijn hart vast als dit allemaal echt zo is. Het zal toch niet waar wezen dat we straks ronde roze barbecues gaan krijgen met bij wijze van spreken een bontrandje daaraan? Geen hoekige, zwarte bakken met grote rekken voor veel vlees, maar fraai gestylde roosters voor gezonde groentenhapjes?

Mannenwerk
Kijk, dat vrouwen in de keuken de voorbereidingen treffen om lekkere hapjes klaar te maken; prima. Maar laat de man wel even zíjn ding doen. Dat is de barbecue klaar zetten, met een hoop gedoe en veel rook de zaak in de fik steken en dan kan het feest beginnen. Dan kan de vrouw rustig zitten, genieten van het eten en kan de man er voor zorgen dat alles goed verloopt. Dat betekent af en toe wapperen met een stuk karton waardoor de as door de tuin vliegt. Echt mannenwerk. Daarbij hoort klagen dat je dat niet zo heftig moet doen. Da’s vrouwenwerk.

Lappen vlees
Kijk, we gaan hier niet even eeuwen evolutie op de kop zetten. Al in de oertijd waren mannen jagers terwijl de vrouwen thuis in de pot stonden te roeren. Thuisgekomen hadden die mannen wel trek in een hapje en daarom leggen ze nog steeds graag lappen vlees op de barbecue. Daarbij horen soms half rauwe hamburgers, zwarte verbrande sateetjes en sissende worstjes. Dat oergevoel kun je niet zomaar even opzij schuiven. Zeker niet met zo’n catchy en colourful mini keukentje, want dat zijn die barbecues van tegenwoordig. Daarom vind ik ook kerels die barbecues op gas gebruiken gewoon watjes. Zo hoort het niet!

vlees op barbecue

Vispakketjes
Maar ja, je houdt de ontwikkeling niet tegen. Zoals mannen steeds meer thuis zijn gaan koken, zo maken vrouwen nu in de tuin de omgekeerde beweging. Dus de slagers moeten nog even profiteren van de verkoop van grote vleeslappen en de supermarkten kunnen deze maand nog de laatste barbecueschotels slijten want volgend jaar is het anders. Dan eten we groentenburgers, vispakketjes in pikante kruiden en alleen nog maar kipsaté.

Lobby fabrikanten
De trend naar vrouwvriendelijke barbecues komt overigens helemaal niet van de vrouwen zelf. Die zogenaamde trend is bedacht door de fabrikanten die zich verenigd hebben in de Barbecue Industry Association Grillverband (BIAG). Die lobbyclub van fabrikanten heeft verzonnen dat vrouwen ook graag in de tuin kokkerellen en ontwierpen daarom ‘vrouwelijke’ barbecues met dito kleurtjes. Dus geen donkerbruin, donkerblauw of donkergroen, maar fijne frisse kleurtjes. Kleuren die vrouwen aanspreken.

Vrouwonvriendelijk
Dit is marketinggeleuter. Die barbecuefabrikanten willen gewoon omzet maken en nog meer spullen verkopen. Bovendien is hun gedachtekronkel vrouwonvriendelijk. Want ook die niet-zwarte barbecues worden na gebruik hartstikke zwart. Wie stoort zich daaraan?
Juist, niet de man dus.
Daarom zijn barbecues – tot nu toe – altijd zwart. Prettig voor de man want die kan de barbecue zo uit de schuur pakken en na gebruik er weer in schuiven want schoonmaken hoeft niet. Dat wil ik graag zo houden.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten